Att arbeta med internationella researrangörer

Runt hälften av alla resor i världen bokas eller planeras med hjälp av utbudet hos researrangörer, resebyråer och andra som möter kunder digitalt eller personligen.

Bara i Tyskland har paketresebranschen slagit rekord senaste år och mer än hälften av omsättningen (53%) för fritidsresor 2018 gick till en researrangör. En ökning med 7% från fjolåret.

Av Sveriges internationella besökare bokar hela 40% sina resor via resebyråer. Detta innebär en enorm potential för vår besöksnäring. Många av dessa researrangörer är intresserade av att erbjuda resor till Småland och därför är samarbetet med reseledet en viktig kanal för oss. Via arrangörsledet kan vi lyfta destinationen och våra företag för en internationell marknad samtidigt som vi utvecklar Kronobergs verksamheter och produktutbud.

Vill du börja arbeta, eller utveckla ditt samarbete, med det internationella reseledet?
Läs mer nedan eller kontakta Thereze Lindén

Fördelarna för dig

Vi hjälper gärna dig att förstå mer hur ett samarbete med researrangörer kan se ut och hur det kan vara positivt för din verksamhet.

Hur kan vi arbeta tillsammans?

Vill du veta mer om hur vi på Destination Småland bearbetar researrangörsledet och hur vi tillsammans kan utveckla fler arrangörssamarbeten? Vi berättar även mer om vad du kan göra på egen hand.

Varför är researrangören så populär?

Visste du att det i Tyskland finns över 2 500 researrangörer och 11 000 resebyråer. Läs mer om varför de är så populära!

Är det hållbart att arbeta med researrangörer?

Hållbar utveckling är ett knivigt begrepp men ack så viktigt att ha med sig när man gör nya företagssatsningar eller vågar sig ut på oprövad mark. Funderar du på hur hållbart det är att samarbeta med researrangörer? Vi har plockat ut några punkter som vi tycker visar på hur det kan bidra till en ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling för ditt företag.

Din produkts marknadsföringsresa

För att verkligen förstå vidden av den enorma synlighet en researrangör kan göra för dina produkter så visar vi här på en inte helt ovanlig marknadsföringsresa. Följ din produkt från första kontakten, genom de olika distributionskanalerna till slutkonsument.

Framgångsrika exempel

Ta en titt på några av de produkterna som vi har arbetat fram tillsammans med engagerade företag i Kronoberg. Dessa finns tillgängliga för hundratusentals potentiella besökare!

Den tyska besökaren

Eftersom Tyskland är vår överlägset största utlandsmarknad har vi plockat ut sånt vi tycker är viktigt att veta – så att du bemöter din tyska gäst på bästa sätt!

Vad krävs av dig?

För att du snabbt ska kunna avgöra om ditt företag är moget för arrangörssamarbeten så har vi skapat en kriterielista.

Är reseledet inget för dig?

Är du osäker på om reseledet är rätt kanal för dig? Här är våra anledningar till varför det kanske inte är det.

Ordlista

Sköt snacket snyggt! Kolla in vår ordlista och fatta begrepp som B2B, Fam-trip, FIT och release datum. Funderar du på vad brutto- eller nettopriser till researrangören innebär eller vad som menas med en Site Inspection? Du hittar detta och lite till här!

Allotments

Hur funkar det egentligen? Vad ska man tänka på? Vad kräver arrangören? Vad inkluderar jag i min offert? Här listar vi både för- och nackdelar och vad du bör fundera på innan du ingår ett avtal med allotments.

Covid-19: Effekterna på reseledet

Det har inte undgått någon att Corona-pandemin påverkar hela vår värld och inte minst resebranschen. Reserestriktioner och förändrade resvanor har och kommer fortsätta påverka oss alla och aktörerna inom reseledet i hög utsträckning. Här har vi sammanställt en lägesrapport. Skriven 30 april.

Arrangörsmanual

Vill du hellre ladda ner all info eller skriva ut en sammanställd manual? Här finns allt samlat!

Tre tips för dig som är nyfiken på researrangörer
Vi har fått ett fint pris!
Ledig tjänst som kommunikatör
Smålandsintresset från utlandet vaknar igen