Delta på mässor

Destination Småland deltar på mässor och workshops som till exempel ITB och Swedish Workshop. Är du intresserad av att vara med och presentera din verksamhet direkt för arrangörer och knyta nya affärskontakter?

Destination Småland deltar på mässor och workshops som en viktig del i utveckling av Kronobergs besöksnäring. Detta gör vi för att skapa nya affärskontakter och för att uppvakta viktiga samarbetspartners och bibehålla goda relationer.

Vanligtvis hålls dessa möten på plats i en svensk eller europeisk stad. 2020 och 2021, i samband med pandemin, antog de dock en digital form.
Förhoppningen för 2022 är att kunna ses fysiskt igen och det planeras nu för:
ITB, Berlin 9 – 13 mars. Läs mer här.
Swedish Workshop, Falun 18 – 19 maj. Läs mer här.

ITB
ITB (Internationale Tourismus Börse) är världens största fack- och konsumentmässa inom turism. Mässan hålls årligen i Berlin. På plats finns 10 000 utställare och över 100 000 fackbesökare från ca 180 olika länder. Destination Småland deltar årligen för att representera Kronobergs besöksnäring under varumärket Småland. Vår förhoppning är att ha med oss ryggsäcken full av nyheter och erbjudanden från era verksamheter, som passar för reseledet.

SWEDISH WORKSHOP

Swedish Workshop är vad vi anser, årets viktigaste event, om man vill komma i kontakt med researrangörer. Destination Småland finns på plats för att matcha arrangörernas efterfrågan med rätt verksamhet, men vi rekommenderar även dig som företagare att delta! Genom att själv finnas på plats ökar tillgängligheten och relationen blir mer personlig när du själv får presentera din verksamhet samt sköta kontakten efteråt. Du kan även styra vilka arrangörer du vill träffa.

Swedish Workshop arrangeras årligen av Visit Sweden och infaller på våren då flest arrangörer är mitt uppe i sitt produktionsarbete inför kommande år. Detta ger goda möjligheter till konkreta förfrågningar och att göra affärer på plats.

Före Swedish Workshop finns möjlighet för både säljare (turistverksamhet, destinationsbolag) och köpare (researrangör, reseagent) att på förhand skicka förfrågningar och boka de möten som ni önskar ha. På plats är ett möte vanligtvis 15-20 minuter, där arrangören vill lära känna vår region, er verksamhet och utbud.

Det är även ett bra tillfälle att lära sig mer om hur arrangören arbetar, vad som efterfrågas och hur ni kan möta deras förväntningar. Testa ert utbud och få en direkt känsla av vad som fungerar och inte.

TEMATISKA MÄSSOR
Vi deltar även på internationella tematiska mässor inom prioriterade områden som vi anser är viktiga för vår region, ofta utifrån våra tre fokusområden; Natur, Design och Mat. Är du intresserad av något särskilt tema eller särskild marknad men inte vet var du ska vända dig, kontakta oss!

Hur förbereder jag mig för en mässa eller workshop?
Det finns inget krav på att du ska ha arbetat med internationella arrangörer tidigare men det är viktigt att:

  • Ha insikt i vad B2B-samarbeten innebär – läs här
  • På ett enkelt och konkret sätt kunna presentera och ge en bild av din verksamhet och utbud på engelska eller tyska.
  • Ha koll på befintliga bokningar och gärna tillgänglighet för de två nästkommande åren.
  • Om aktuellt för dig, förbered många allotments du är villiga att lämna, under vilka perioder och ungefärlig releasetid.
  • Fundera gärna på olika paket eller samarbeten med andra kringliggande verksamheter som kan presenteras för att göra er produkt mer attraktiv.
  • I detta steg räcker det med att kunna ge en prisindikation eller ett från-pris. Exakt priser för en viss tidsperiod kan skickas i efterhand.

Andra saker som kan efterfrågas är: Hur ni arbetar med hållbarhet? Om ni har personal/guider som pratar tyska? Hur kan man ta sig till er?

Efterarbete
En mässa innebar oftast en eller ett par intensiva dagar. Men man får inte glömma bort att ett viktigt arbete sker efteråt. Då bör ni följa upp de möten ni haft och se till att få ett avslut på påbörjade affärer. Både du och arrangören har antagligen träffat många nya kontakter sedan sist, men visa att du inte har glömt dem. Skicka en kort summering av vad ni pratade om på ert möte och komplettera med priser och annan viktig information.

Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev, där vi talar om när det börjar bli dags att anmäla sig och förbereda sig för en ny mässa.

Har du frågor eller funderingar kring mässdeltagande, eller annat som rör researrangörssamarbeten, kontakta Amanda Elofsson.

Sjön Bolmen - mer än en toalettborste
Researrangörer fortsätter att vara en viktig kanal
MAT2021 finalist i Placebrander of the Year 2022
Kampanjen Hemma i Småland