Gå till innehåll

Marknadsföring

Vårt uppdrag är att öka antalet besökare till Småland och därigenom bidra till fler intäkter för besöksnäringen. Genom målgruppsanpassade kampanjer, internationell marknadsföring och strategiska samarbeten skapar vi synlighet och efterfrågan för Smålands unika erbjudanden. Vi arbetar datadrivet och resultatinriktat för att säkerställa att våra insatser ger konkreta effekter – fler gäster, längre vistelser, längre säsonger och ökad omsättning för regionens aktörer är vårt mål. Och det gör vi tillsammans – med besöksnäringens aktörer, med kollegor i Småland och på Öland, med Visit Sweden och deras utlandskontor och med våra upphandlade, utländska kommunikationsbyråer. Besöksnäringen är definitivt en bransch där ensam inte är stark. Om vi ska få ihop bo, äta, göra och resa till en attraktiv upplevelse och erbjuda den till världen – då gör vi det tillsammans.

 

 

Två män vandrar i regn vid stenmur, Utvandrarleden/Småland.
Visit Småland, Sweden for real

Varumärket Visit Småland

Destination Småland samarbetar med Smålands Turism i Jönköpings län och Region Kalmar län för att marknadsföra Småland och Öland internationellt. Tillsammans arbetar vi i en tight marknadsgrupp där vi planerar och genomför gemensamma insatser för att locka fler utländska besökare till regionen. Strategin sätts av en styrgrupp med ledare från de tre organisationerna. Vi tar fram en gemensam marknadsplan och samordnar upphandling av utländska kommunikationsbyråer för att säkerställa en effektiv och enhetlig närvaro på våra nyckelmarknader. För att stärka vår digitala synlighet har vi en gemensam digital koordinator som ansvarar för Visit Smålands webbplats och digitala kanaler. Med ett tydligt fokus och nära samarbete bygger vi en starkare internationell närvaro för Småland och Öland där våra gemensamma insatser gör skillnad.

Läs mer om Visit Småland
Kvinna bär lykta vid sjö. Utvandrarleden/Småland.

Marknader

Våra prioriterade internationella marknader är Tyskland, Nederländerna, Danmark och Sverige. Vi riktar oss till resenärer som söker närhet till naturen, gott om plats, kultur och måltidsupplevelser. Vårt erbjudande anpassas både för barnfamiljer och vuxna resenärer med olika intressen. Här hittar du fakta, insikter och en översikt över hur vi arbetar för att nå våra målgrupper.

Våra prio marknader

Teman

Våra teman – natur, kultur och måltid. Småland erbjuder upplevelser som är nära, äkta och hållbara. Genom att lyfta fram natur, kultur och måltid visar vi det som gör regionen unik och skapar värde för både besökare och näringsliv. Vi utgår från dessa i våra erbjudanden till marknaderna.

Våra teman

Researrangörer

 Tyska resenärer bokar ofta hela eller delar av sin resa via en arrangör eller resebyrå. Därför är det viktigt att vi väcker intresse hos arrangörer för Småland och förmedlar kontakter till företag som vill arbeta genom dem. För att öka antalet gästnätter som säljs via arrangörer deltar vi i ett projekt lett av Visit Sweden. Genom detta kan vi stärka Smålands närvaro på den internationella marknaden och samtidigt lyfta Kronobergs företag och utbud. Här kan du läsa mer om hur arbetet går till.

Samarbeta med researrangörer

Aktuellt

Ta del av de senaste nyheterna för företag i besöksnäringen. Här hittar du uppdateringar om trender, evenemang, nya samarbeten och växande affärsmöjligheter som stärker regionen.