
”Småland tog mig hem” – Lina Skandevall frontar ny kampanj
Destination Småland lanserar nu ”Hemma i Småland” en känsloburen kampanj för Sverigemarknaden som bryter mot resebranschens vanliga mallar.
Här kan du ta del av statistik som kan vara ett underlag för att följa upp turismflödet. Än så länge är gästnätter det huvudsakliga måttet.
SCB ger oss värdefull inblick i vad vi ofta kallar gästnätter – eller kommersiella gästnätter. Dessa siffror baseras på uppgifter från olika boendeanläggningar, som hotell, vandrarhem, stugbyar och campingplatser, samt uthyrning av stugor och lägenheter. Detta ger oss en komplett och detaljerad bild av besöksnäringens utveckling.
Varje månad får vi färsk statistik med en månads fördröjning, så i september får vi exempelvis statistik för juli. I februari presenteras den sammanlagda helårsstatistiken. För varje månad får vi dessutom ackumulerad data fram till månadens slut.
Här kan du ta del av den senaste gästnattsstatistiken från SCB/Tillväxtverket.
Använd verktyget nedan för att enkelt filtrera efter län eller kommun och få en tydlig överblick. Genom att klicka på olika objekt får du mer detaljerad information. Alla siffror jämförs med samma period föregående år, vilket ger en klar bild av utvecklingen.
Plattform för EU:s turismstatistik.
Tillväxtverkets statistik om turism omfattar boende, inkommande besökare, ekonomiska effekter och sysselsättning, samt internationella jämförelser.
En av våra största satsningar inom naturutveckling är Destination Åsnen, som bjuder på en unik insjöskärgård med över 1000 öar, 700 km strandlinje, Åsnens nationalpark och 12 naturreservat.
Ta del av de senaste nyheterna för företag i besöksnäringen. Här hittar du uppdateringar om trender, evenemang, nya samarbeten och växande affärsmöjligheter som stärker regionen.
Destination Småland lanserar nu ”Hemma i Småland” en känsloburen kampanj för Sverigemarknaden som bryter mot resebranschens vanliga mallar.
Destination Småland – delar ut priset till Årets Turismentreprenör i Kronobergs län. Det är samtidigt en nominering till Stora Turismpriset på nationell nivå Det delas ut årligen till ett företag eller en verksamhet som har bidragit till att utveckla besöksnäringen på ett innovativt och hållbart sätt.
Den 6 november samlas vi för årets upplaga av Visit Smålandsdagen – en dag fylld av inspiration, möten och smarta tips för dig inom besöksnäringen i Småland. Missa inte chansen att ta del av föreläsningar och nätverka med branschkollegor! Vi ses i Växjö – håll utkik efter mer information och boka in datumet redan nu!
Swedish Workshop – En möjlighet att knyta nya kontakter digitalt Varje år arrangerar Visit Sweden den digitala aktiviteten Swedish Workshop, där du som boendeanläggning, besöksmål eller aktivitetsföretag får chansen att möta researrangörer från hela Europa i förhandsbokade möten. Detta är ett utmärkt tillfälle för att presentera din verksamhet, knyta nya kontakter och förhoppningsvis skapa affärsmöjligheter. […]
Digital Marknadskommunikatör – Var med och sätt Småland och Kronobergs län på kartan Vill du bidra till att utveckla besöksnäringen i Kronobergs län och i Småland? Vi på Destination Småland söker en driven och kreativ Digital Marknadskommunikatör som vill vara med och göra skillnad. Hos oss får du en nyckelroll i arbetet med att lyfta […]
Destination Småland tar ett kliv framåt med utnämningen av sin första kvinnliga ordförande som också är den yngsta någonsin. Elin Svensson (M) är 26 år och har en bakgrund som destinationsutvecklare i Markaryds kommun. Nu studerar hon statsvetenskap och tar examen i vår. Med detta kombinerar Elin akademisk kunskap med erfarenhet från besöksnäringen. Elin Svensson […]