Ordlista

Allotments: En överenskommelse om ett bestämt antal blockerade hotellrum/bäddar som arrangören kan boka fram till ett bestämt datum. Ett allotment = ett låst hotellrum. Läs mer om hur det funkar här.

B2B: Business to Business.

B2C: Business to Customer.

Bruttopris: Är det pris som inkluderar alla provisioner och det pris som ges till konsument. Bruttopriset ska vara detsamma, oavsett om kunden bokar hos en resebyrå eller direkt hos produktägare.

Commission: Provision, dvs den del av priset för en produkt som går till researrangören. Oftast förväntas 20-30 procent.

Fam-trip: Står för Familiarization trip som på svenska även kallas för visningsresa. Under en famtrip bjuder man in arrangören som får besöka, se och testa utbud och produkter.

FIT: Fullt independent traveler. Ett vitt begrepp men flera snarlika varianter. FIT innebär att man inte reser i större grupper. De kommer som regel med egen transport och i mindre antal, t.ex. par eller familj med egen bil eller hyrbil.

Incoming: Många researrangörer tar hjälp av en incomming travel agency som hjälper till med den slutliga informationen om resan och sköter bokningar.

Nettopris: Är pris utan påslag. Vanligtvis arbetar arrangörer med nettopriser och fördelaktiga avtal för just arrangörer då de själva sedan lägger på sina tillägg för slutkund för den marknadsföring, försäljning och paketering de gör. Nettopriser är aldrig synliga för konsumenten.

On-request: De arrangörer som inte behöver allotments arbetar ”on-request”, alltså på förfrågan. I detta fall finns redan ett etablerat samarbete kanske inget konkret avtal. Arrangören kontaktar ansvarig kontaktperson på anläggningen för att genomföra en bokning.

Online Travel Agency (OTA): Online Travel Agencies är digitala bokningsplattformar, ibland enbart kallad OTA. Det finns en rad varianter som i viss mån även klassas som researrangörer: 1. Jämförelsesidor som Trip Advisor, HolidayCheck, etc. 2. OTAs som säljer enbart hotell som Booking eller Hotels, eller Airbnb och Novasol som förmedlar annan typ av boende. 3. OTAs som säljer transport och boende som Expedia, Opodo, etc. 4. OTAs som säljer aktiviteter som Viator, GetYourGuide, etc. 5. Hybrider av dessa, som Expedia och Airbnb. Vissa säljer även researrangörers och incomingoperatörers färdiga paket. 6. Metasök-sajter som FlightScanner, som söker bästa pris på alla tillgängliga sajter inklusive OTAs. (Källa: VisitSweden)

Release datum: Är den tidpunkt då de ”låsta” och obokade allotments släpps.

Researrangör: Kärt barn har många namn! En researrangör, arrangör, turoperatör eller reseledet är varianter av ungefär samma sak; företag som paketerar resor. Vissa erbjuder hela eller delar av paketlösningen. Vill du läsa mer om paketresans definition, se här. Marknadsföring och försäljning mot konsument sker både via egna försäljningskanaler som webben eller egna butiker, men även genom återförsäljarled som resebyråer.

Site Inspection: Kallas det besök som görs på anläggningen av arrangören. Ibland sker det före ett samarbete inleds, ibland efter. Se till att prioritera och planera besöket för att se till att den utsände får en bra översikt av vad dina besökare kan uppleva hos dig.

Travel Trade: Innefattar alla som säljer turismprodukter som de har bokat eller köpt av andra parter.

Saknar du ord i vår ordlista? Tipsa oss eller kolla upp det själv i ”The Ultimate Travel Tourism Glossary 2019”

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag
Två nya medarbetare på Destination Småland
I utlandet drömmer man om Småland
Ny rapport om svensk turism