KAMPANJER PÅ SVENSKA MARKNADEN

Hurra! Vi är nominerade till Årets marknadsförare av KROM – Kronobergs marknadsförening. Det är Destination Småland som företag som är nominerat och man har tittat på våra Sverigekampanjer under 2021. Vi tog oss an året med kraft och syftet var att konkurrera om Sverigeresenären här och nu, men även positionering och awareness på lång sikt. När vi räknade samman alla våra digitala kampanjer visar det sig att de har setts 8 735 000 gånger och vi har nått drygt 3,5 miljoner.

HEM KÄNSLA är temat för våra kampanjer

På den inhemska marknaden är konkurrensen knivskarp och fin natur har alla. MEN vi hittade något vi tycker är Småland och en känsla vi vill förstärka. För visst är Småland hemma? Givetvis för oss som bor här och de som är utflyttade, men även för de som längtar hem till något annat. Till den röda stugan, till det ombonade och välkomnande. Vår lösning blev HEM KÄNSLA. Vi vill väcka längtan och lust att komma hem – till oss i Småland. Det är den röda tråden i kampanjerna som vi rullat ut 2021.

Hemma i Småland

Det här är vår största kampanj för positionering och awareness. Inget väcker känslor så som musik. Därför var så det positivt att få jobba med den folkkäre artisten John Lundvik, uppvuxen i Växjö. Hans tolkning av den 110 år gamla Smålandssången är stommen liksom musikvideon som producerades. Utifrånperspektivet var viktigt – en känd, utflyttad person skulle prata om sin älskade hembygd i stället för att vi berättar om destinationen.

Genom den digitala kampanjen nådde vi över 2 miljoner personer. Glädjande nog finns Smålandssången med John Lundvik på Spotify där den har 16 000 lyssningar.

Här står det mer om kampanjen.

#hemmatipset

Hemmatipset föddes just när pandemin bröt ut i mars 2020 och vände sig till Kronobergarna med dubbla syften. Dels för att främja de lokala företagen, dels för att peka på saker för invånarna att göra när vi uppmanades att inte lämna länet.

Även under 2021 ville vi främja våra lokala besöksmål genom att öka kännedomen om dem hos Kronobergarna. Det gjorde vi genom hemsidan hemmatipset.se, facebooksidan Destination Småland, Facebookgruppen #hemmatipset Kronoberg och Instagram @destinationsmaland.

Tanken är att det ska bli ett system där lokala tips dyker upp både från oss och invånare/företagare själva. Vi återpublicerar – gärna från företag som taggar med #hemmatioset.
I februari 2022 har taggen använts 10 000 gånger i sociala medier och facebookgruppen har 4 200 medlemmar.

Till vårt stora glädje belönades vi med pris från Smålands & Ölands Gastronomiska Akademi för kampanjen “hemmatipset”.

Micael & Johan söker meningen med livet i Småland

Kampanjen vänder sig till storstadsbor med längtan till lugnet och hemkänsla i det lilla.

Med ekonomiprofessorn Micael Dahlen och skådespelaren Johan Ulvesson producerade vi fyra små filmer med anspelning på Micaels bok ”En liten bok om meningen med livet”.
Genom samarbetet med Micael och Johan ville vi nå den persona som vi jobbat fram med hjälp av Kairos Future. Kort är det en kvinna i storstad, hög utbildning, förhållandevis hög inkomst, gillar att resa, är nyfiken på nya upplevelser och intresserad av hållbart resande och möten med människor.

En idé var att nå ut via organiska konton med rätt följarskara. Micael Dahlens konton trodde vi på och där publicerades filmerna med hans egna, personliga captions. Vi nådde 180 000 konton organiskt. Vi körde också betald annonsering på sociala media och nådde där cirka en halv miljon.
Vi hittade vår persona – 70 % var kvinnor och drygt 30 % bodde i storstad.

Läs mer om inspelningen här.

ÅSNEN PÅ RIKTIGT

Destination Åsnen lanserar en nationell kampanj där vi detta år fokuserar på människorna bakom produkterna. Sex olika ”Local Heros” representerar hela destinationens utbud på ett personligt, genuint och färgrikt sätt. Kampanjen tar fasta på besökarens önskan att få komma lite bakom kulisserna och lära känna platsen och dess människor på riktigt.

Kampanjen tas avstamp i Åsnens kärnvärden där det genuina är grunden i allt. Vi förädlade Naturen på riktigt till Åsnen på riktigt och presenterade de riktiga människorna bakom utbudet. Lokalkändisarnas filmer varvas med inspirerande tips på outdoor-aktivteter.

Kampanjsidan följer temat och kläs på med tips som ligger i tiden. ”Åsnen på riktigt” överträffade sitt mål med en CTR på 2,4% och genererade 9 500 utlänkningar till Åsnens företag och det var ett viktigt mål, att skapa möjligheter för företagen att göra fler affärer!

Poddarna Skatan & Marchal gör inspirerande material

Vi samarbetar också med lokalkändisarna och medieföretagarna Elisabeth Anderberg och Anne Marchal.
Elisabeth utmanar Anne i naturen som blev fyra små filmer som vi använder nationellt, men även lokalt i #hemmatipset och #utetipset. Ett sätt att låta “locals” prata om regionen med glimten i ögat.

Södra småland som en del av den sydsvenska vandringsdestinationen
Smålandsmagasinet
Ny partner i Tyskland
Utökad kampanj på TripAdvisor 2022