Hemma i Småland – en kampanj som väcker drömmar

Hemma i Småland – en roadtrip som väcker längtan och leder besökare hem
I kampanjen Hemma i Småland – Lina på roadtrip https://www.visitsmaland.se/upptack/lina-skandevalls-roadtrip-smaland/
följer vi resejournalisten Lina Skandevall genom landskapet där hon växte upp. Med värme, nyfikenhet och en stilla berättarstil upptäcker hon nya platser och gamla minnen – och visar varför Småland är värt att besöka, leva och verka i.
Kampanjen riktar sig till både storstadsbor och lokalbor, men är också ett verktyg för kommuner och företag i hela länet. En berättelse som stärker bilden av Småland, och får fler att stanna lite längre.
Hur hittar man tillbaka till det som verkligen betyder något?
Det är utgångspunkten för kampanjen där Lina reser genom Småland med sin älskade Glampercamper, utan särskilt mål eller tider att passa, upptäcker hon nya, kanske oväntade platser och låter sig dras med av möten, minnen och spontana stopp.
Med lågmäld berättarröst, stilla bilder och en varm nyfikenhet tar hon oss med till små kaféer, hantverksföretag, naturupplevelser och personliga samtal. Men även om kampanjen följer hennes resa, är målet större än så. Den handlar om att väcka en längtan – hos både storstadsbon som planerar sin nästa utflykt och hos den lokalboende som är nyfiken på att upptäcka sitt eget hemma på nytt.

Fotograf:Alexander Hall
Så kan kampanjen stärka hela regionen
För små företag i besöksnäringen är kampanjen ett sätt att synas – både direkt och indirekt. De företag som finns med i filmerna och reportagen får förstås draghjälp, men kanske ännu viktigare är att kampanjen inspirerar till spontana besök, längre vistelser och nya vägar in i Kronoberg och Småland. Den lyfter fram känslan av att det alltid finns något att svänga av till – även om det bara är för en fika, en promenad eller några dagars rofylld vistelse.
Webbplatsen där kampanjen lever är tänkt som ett levande magasin, snarare än en traditionell kampanjsida. Här publiceras berättelser som växer över tid – om platser, människor, smaker och upplevelser. Det skapar en långsiktig resurs som kommuner och företag själva kan länka till, inspireras av och bidra till. Det gör kampanjen till ett praktiskt verktyg och inspiration vad det gäller den egna marknadsföringen.
För kommuner och destinationer kan kampanjen bli ett sätt att nå ut och ett verktyg i arbetet med att stärka bilden av Småland som en attraktiv plats att besöka, leva och verka i. Den stärker platsens själ och bygger en berättelse som håller över tid – något som kan användas både i rekrytering, inflyttningsarbete och destinationsutveckling.
Tre filmer, bred annonsering och en känsla som dröjer sig kvar
Kampanjen består, förutom webbsidan, av tre korta filmer med poetisk, drömmande ton. Kortare versioner visas i en riktad digital kampanj på Meta och annonsering som driver trafik till sidan finns också på Google, där de fångar upp målgrupper i storstäder som just i stunden söker något spontant – efter något annat. En plats att andas på. En upplevelse utanför rutinen. Ett hemma att längta till.
Linas tre roadtrips går till Glasriket, Åsnen och till E4 med tips att svänga av med Prästgården Annerstad som inspelningsplats. De är dragare och exempel, men leder in till det som är Hemma i Småland. Linas tips är till alla som är nyfikna på Småland – oavsett om de är på väg hemifrån eller redan är hemma. Kampanjwebben (eller magasinet) ska också innehålla personliga reportage.
Läs redan nu om Lars och Dan på Magma Art Glass i Transjö https://www.visitsmaland.se/upptack/karleken-till-glaset-och-transjo/ eller Jenny och Jesper på Prästgården Annerstad. https://www.visitsmaland.se/upptack/prastgarden-annerstad/
Slutmålet? Fler besökare, fler utflykter, fler övernattningar – och ökade intäkter för hela besöksnäringen i länet.
Vill du använda kampanjen i ert arbete?
Webbplatsen fungerar som ett levande magasin med filmer, reportage och berättelser som kan användas i er kommunikation. Kampanjen är fri att länka till, inspireras av och bidra till – både för företag, kommuner och andra aktörer i besöksnäringen. Skicka in en artikel eller tips med BRA bild så kan ni komma med. Filmerna sprider vi gärna. Säg till så skickar vi en fil eller länk till Youtube. Det finns långa – en-två minuter – 30 s reel, 15 s och 6 s för annonser och publicering i sociala medier.
De är fortfarande under arbete och ska kompletteras med mer text/voice over.
Kontakta oss för att veta mer eller samverka: cathrine.rydstrom@destinationsmaland.se
Småland tog mig hem – och nu vill vi att fler hittar hit.

Hemma i Småland – en kampanj som väcker drömmar