Ny styrelseordförande – ung kvinna med nya perspektiv.

Destination Småland tar ett kliv framåt med utnämningen av sin första kvinnliga ordförande som också är den yngsta någonsin. Elin Svensson (M) är 26 år och har en bakgrund som destinationsutvecklare i Markaryds kommun. Nu studerar hon statsvetenskap och tar examen i vår. Med detta kombinerar Elin akademisk kunskap med erfarenhet från besöksnäringen.
Elin Svensson tillträdde rollen i samband med maktskiftet i Region Kronoberg.
– Jag engagerar mig inte i något jag inte är intresserad av, säger hon. Småland har stora möjligheter att utvecklas som besöksmål, och jag ser fram emot att bidra med nya perspektiv och engagemang för att stärka vår position både nationellt och internationellt. Besöksnäringen är en viktig exportnäring för regionen med tanke på den stora andelen internationell turism.
Destination Småland har också fått en utökad budget 2025 och kan därmed satsa mer på samverkan, utvecklingsprojekt och marknadsföring, något som den nya ordföranden ser som en viktig faktor för framtiden.
– Jag vill att Destination Småland ska vara en modig aktör som vågar testa nya vägar. För mig handlar ledarskap om att lyssna, lära och sedan omsätta visioner till konkret handling, säger Elin, som gärna deltar i den dagliga verksamheten när det finns tid.
VD för Destination Småland, Eric Wickell, välkomnar den nya ordföranden:
– Vi uppskattar den positiva kraft som Elin tillför i organisationen. Hon är en frisk fläkt som engagerar sig i vår verksamhet och personal, och vill på riktigt delta i verksamhetens utveckling, säger Eric.
Framgång i Tyskland och fortsatt strategi
Den 20 februari presenterades statistiken från Tillväxtverket över de kommersiella gästnätterna 2024. Destination Småland ser en fortsatt positiv utveckling från utlandet, särskilt från Tyskland där länet utmärker sig. Trots att Kronobergs län har en av landets minsta kapaciteter placerar det sig på femte plats i landet vad gäller tyska gästnätter i absoluta tal. Sverigemarknaden går däremot i motsatt riktning.
– Vi är mycket nöjda med vår utveckling på de utlandsmarknader vi satsar aktivt på, säger Elin Svensson. Nu handlar det om att analysera resultatet noga och använda det som ett av underlagen för att forma vår fortsatta strategi.
VD Eric Wickell betonar vikten av samarbete för att förstå trenderna:
– Vi kommer att analysera utfallet tillsammans med kommuner, företag och våra samarbetspartners i Småland. Det är viktigt att komma ihåg att de kommersiella gästnätterna bara utgör en del av besöksnäringen, men de ger en värdefull jämförelsegrund för utvecklingen.
Ytterligare information: Elin Svensson tel. 076 784 53 03.