Aktiviteter

04

Nov

Inspirationsresa till Ödevata och Grimsnäs

Inspirationsdag för turismföretagare i Kalmar, Kronoberg och Blekinge län Vill du få inspiration för att starta upp ett företag inom turism eller vill du utveckla din befintliga verksamhet mot ett mer hållbart och nytänkande sätt att arbeta? Följ då med på en länsgemensam inspirationsresa till två spännande turistverksamheter.

 

På förmiddagen besöker vi Ödevata FiskeCamp. Här har man satsat stort på innovativa hållbara lösningar såsom biokolsproduktion och akvaponi, vilket lockar besökare från när och fjärran. Under eftermiddagen besöker vi Grimsnäs Herrgård som har hållbarhet i fokus i alla delar av verksamheten och som har en fantastisk mångfald i sin turistverksamhet med utflykter, god mat, fest och konferensarrangemang och boende. Sune och Mia på Grimsnäs Herrgård tog hem utmärkelsen Årets turistentreprenörer 2020.

 

Följ med till Ödevata FiskeCamp och Grimsnäs Herrgård den 4 november och låt dig inspireras. Dagen erbjuder även goda möjligheter till nätverkande med andra företagare i branschen som deltar i dagen.

 

Program

Alla tar sig till Ödevata med egen transport på grund av pandemin.

09:30-12:00 Fika och rundvisning på Ödevata
12:30 Lunch och rundvisning på Grimsnäs herrgård
15:00 Avfärd från Grimsnäs Herrgård

 

Praktiskt

Datum/tid: Den 4 november 2020 kl. 09:30-15:00

Anmälan: Skriv ett mail till rebecka.wikstrom@lansstyrelsen.se eller ring 010-223 73 84.

Max 20 personer kommer kunna delta. Senast anmälan den 28 oktober.

Plats: Ödevata FiskeCamp och Grimsnäs Herrgård

Kostnad: Träffen är kostnadsfri. Förmiddagsfika på Ödevata ingår. OBS! Lunchen på Grimsnäs Herrgård betalas av deltagarna själva (150 kr).

Allergi/kost: Eventuella kostvariationer anmäls i förväg till Rebecka Wikström (kontaktuppgifter ovan)

 

Välkommen! Hälsar:

Rebecka Wikström, Länsstyrelsen Kronoberg

Anki Carlsson, LRF sydost
Sanna Lindberg, Länsstyrelsen Blekinge

Anna – Carin Pålsson, Länsstyrelsen Kalmar

05

Nov

Workshop Växjö: Facebook Creative Content

Digitala Lyftet erbjuder flertaget kostnadsfria workshops under hösten 2020. Kurserna ger dig konkreta tips på hur du kan förbättra din digitala närvaro.

Workshop för att lyfta din närvaro i Sociala medier med nya infallsvinklar på innehåll. Även den bäste och mest kreativa personen kan känna hopplöshet i att ständigt hitta nya ideér  till vad man ska publicera i sina sociala kanaler. I denna workshop fokuserar vi tillsammans med andra deltagare och en workshopledare med stor erfarenhet av sociala medier, på att hitta nya infallsvinklar kreativt innehåll att publicera i sina sociala kanaler. Var beredd på att likväl delta som att dela.

INNEHÅLL WORKSHOP

  • Vilka inlägg ger mest respons? Erfarenheter och tips.
  • När och hur ofta ska jag publicera? Hur följer jag upp respons och engagemang?
  • Viktiga format att tänka på vad gäller film, bild och text. Återanvändning av material i flera kanaler.
  • Övning: Plocka fram ett antal ideér till olika inlägg/poster som kan återanvändas i olika sammanhang med enkla förändringar.

FÖRKUNSKAPER

  • Du bör ha viss kunskap och tillgång till att redigera och hantera bild/text. Tex. kunna ändra storlek och format på en bild, lägga till text på bild.
  • Viss erfarenhet av att publicera inlägg i sociala medier.
  • Kunskap att koppla upp din dator till wifi nätverk på plats.

ATT FÖRBEREDA

  • Egen Laptop/dator till tillfället.
  • Tillgång till dina inloggningsuppgifter till din Facebook eller Instagram profil.
  • En del eget bild- eller film material på din dator för att kunna öva och prova ideér under tillfället.
  • Ha tillgång till något program för att kunna redigera bild med text, alternativt film med text för att skapa egna exempel.

10

Nov

Workshop Växjö: Facebook Business Manager

Digitala Lyftet erbjuder flertaget kostnadsfria workshops under hösten 2020. Kurserna ger dig konkreta tips på hur du kan förbättra din digitala närvaro.

Annonsera mer effektivt med hjälp av Facebook´s egna annonseringsverktyg Facebook Business Manager. I många fall sker annonsering på Facebook idag genom ett inlägg som skapas och att företaget sedan “marknadsför ditt inlägg” som visas som ett erbjudande i flödet hos företaget. Det är inget fel med detta tillvägagångssätt, men om man som företag annonserar mer konsekvent får du bättre kontroll på både ekonomi, målgrupper och hur det faktiska engagemanget har varit på respektive annons med hjälp av verktyget Facebook Business Manager.

INNEHÅLL WORKSHOP

  • Öka din förståelse kring Facebooks nätverk, hur algoritmen fungerar och generell information kring hur Facebook använder data från användare.
  • Kom igång med Business Manager. Vi gör alla inställningar som behövs för att komma igång att annonsera.
  • Vi tittar på hur ni i kan skapa en färdig kampanj med en eller flera annonser.
  • Vi tittar närmare på vilka nyckeltal som är intressanta under och efter en kampanj.

FÖRKUNSKAPER

  • Du bör som företag ha erfarenhet av att publicera inlägg i din tidslinje och kanske annonserat vid något tillfälle innan.
  • Ha lite kunskap om hur följare integrerar med din sida/företag t.ex. Likes, kommentarer, delningar.

ATT FÖRBEREDA

  • Egen Laptop/dator till tillfället.
  • Tillgång till dina inloggningsuppgifter till ditt företags Facebook profil.
  • Ett kontokort/kreditkort för att kopplas ihop med annonskonto på Business Manager (Därifrån dina annonser kommer betalas).
  • Text och bildmaterial på din dator för att skapa egna annonser. Vi kommer skapa skarpa annonser, men det är ditt val om de ska publiceras eller ej.

11

Nov

Workshop Älmhult: Google My Business

Digitala Lyftet erbjuder flertaget kostnadsfria workshops under hösten 2020. Kurserna ger dig konkreta tips på hur du kan förbättra din digitala närvaro.

 

GOOGLE – BLI SYNLIG MED DITT FÖRETAG PÅ GOOGLE

 

Registrera ditt företag på Google My Business och se till att ditt företag blir synligt i världen största (enda) sökmotor. Oavsett om du redan idag har en egen hemsida till till företag eller ej är ofta vägen för dina kunder via google. Se till att ditt företag syns i Google sökresultat och Google karta genom att ta kontroll över dina företagsuppgifter. Enkelt och väl värt några minuter av din uppmärksamhet! 

 

INNEHÅLL WORKSHOP

  • Har du ett Google-konto kopplar till ditt företag? Det är steg 1. Vi löser det på plats under tillfället. Med Google-konto loggar du in med EN e-postadress/lösenord och får tillgång till alla Google´s tjänster till företag.
  • Vi går igenom vad Google My Business egentligen är och varför det är viktigt att finns registrerad och ha tillgång till uppgifterna.
  • Är ditt företag registrerat på Google My Business? Vi kollar det och om du det verkligen är du, som ägare, som har tillgång till att ändra och uppdatera informationen. Annars registrerar vi ditt företag på plats.
  • Vi går igenom viktigt information att ange i Google My Business t.ex. öppettider, bilder, recensioner.
  • Skapa egna annonser/inlägg om saker som händer i ditt företag, gratis.

FÖRKUNSKAPER

  • Inga förkunskaper krävs.
  • Dock viktigt att veta om du idag äger en e-postadress som är kopplad till ditt företag t.ex. info@mittforetag.se och om du har möjlighet att läsa denna e-post från den dator som du tar med till tillfället. Vi kan även skapa en ny Gmail t.ex. dittforetag@gmail.com för syftet att skapa ett google-konto kopplat till företaget.

ATT FÖRBEREDA

  • Egen Laptop/dator till tillfället. Läsplatta/iPad avrådes under tillfället.
  • Tillgång till din e-post på dator du har med dig (alternativt på din telefon).
  • Har du idag ett flertal olika e-postadresser, Gmail som du tror kan vara kopplat till din Google My Business? Försök hitta alla inloggningsuppgifter till dessa.

11

Nov

Workshop Älmhult: Webbhotell, e-post och domän

Digitala Lyftet erbjuder flertaget kostnadsfria workshops under hösten 2020. Kurserna ger dig konkreta tips på hur du kan förbättra din digitala närvaro.

 

WEBBHOTELL, E-POST OCH DOMÄN – HUR HÄNGER DET IHOP?

 

Väldigt många av er har redan idag en webbplats, ett webbhotell och köpt en domän, men hur hänger alla dessa delar ihop? Oavsett om du har alla delar redan idag eller ej. Vi reder ut de viktigaste begreppen och varför det är viktigt att veta vad ett webbhotell är och vilka tjänster som man faktiskt köper, eller kan köpa. T.ex. hanterar du din företagsmail(info@dittforetag.se)  på ditt webbhotell? Är din domän köpt via ditt webbhotell eller hur administrerar du den? Visste du att man ofta genom en knapptryckning kan starta upp en egen webbplats via webbhotellet, eller kan koppla ihop din domän med Google tjänster?

 

Varför är detta viktigt att veta?

Det är stor fördel för dig som företagare om du har samlat alla dina tjänster hos en leverantör (webbplats och domän), samt att du t.ex. kan administrera och skapa e-postadresser kopplat till din domän (ex. bokning@dittforetag.se, info@dittforetag.se)

 

Du blir dessutom en bättre köpare om du vill upphandla t.ex. en lokal reklambyrå för att hjälpa dig med din webbplats eller annan digital tjänst.

 

INNEHÅLL WORKSHOP

  • Vad är ett webbhotell och vilka tjänster kan de leverera?
  • Funderar ni på att skaffa en egen webbplats? Vad krävs?
  • Vi tittar in på några av de tjänster som finns på ett webbhotell:
    – e-posthantering och autosvar

– köp/administration av domäner

– On-click-install WordPress

– Vidarebefodrar domäner

– “släpp in” din externa konsult för samarbeten i din plattform

 

FÖRKUNSKAPER

  • Inga förkunskaper krävs.

ATT FÖRBEREDA

  • Egen Laptop/dator till tillfället. Läsplatta/iPad avrådes under tillfället.
  • Har du en egen webbplats idag och osäker på var du har ditt webbhotell? Titta från vilket företag du årligen får faktura ifrån avseende din domän(förnyelse) och/eller din webbplats. (Några vanliga är Loopia, One.com, eller en lokal reklambyrå?)
    Ta med inloggingsuppgifter till webbhotellets “kontrollpanel”/Kundsida.

19

Nov

Workshop Växjö: Google Analytics

Digitala Lyftet erbjuder flertaget kostnadsfria workshops under hösten 2020. Kurserna ger dig konkreta tips på hur du kan förbättra din digitala närvaro.

GOOGLE ANALYTICS – SÄTT UPP MÄTBAR AFFÄRSNYTTA

 

Du har en webbplats till ditt företag och dessutom har du kopplat ihop Google Analytics till din webbplats, men frågan är vad ska jag använda alla dessa siffror och data till?

 

Google Analytics är idag ett kraftfullt verktyg för att få veta mer om vilka som besöker din webbplats, vad de gör, var de kommer ifrån och vilka sidor som de verkar intresserade av att integrerar med. Ofta är det svårt att analysera vad all statistik säger just min verksamhet. Vad ska jag ta “action” på? Vilka siffror ska jag titta på och jämföra? Jag antar att du likt väldigt många andra inte har hur mycket tid som helst att dessutom lägga på denna analys? Då kanske vi kan hjälpa er en bit på vägen.

 

Utgångspunkten i denna workshop är “om jag har 1-2 tim. på en fredag att titta in i Google Analytics. Vad ska jag titta på och agera på?”

 

INNEHÅLL WORKSHOP

  • Grundläggande inställningar (egendom/webbplats/konto)
  • Genomgång av vad jag kan mäta och inte mäta. Ta fram mer detaljerad data/rapport.
  • Vi skapar egen “instrumentpanel”, en sida med den data som du själv valt ska visas.
  • Automatiska rapporter via e-post, så ofta du vill.
  • Gör mer med Google Tag Manager (Introduktion)

FÖRKUNSKAPER

  • Du har ett Google Analytics kopplat till din/dina webbplatser och följt upp på egen hand vilken statistik du kan se. Men känner dig inte trygg med hur du kan använda statistiken till något praktiskt.

ATT FÖRBEREDA/KRAV

  • Egen Laptop/dator till tillfället.
  • Tillgång till administrationsidan till din webbplats (CMS)
  • Tillgång till Google Analytics som mäter på din webbplats just nu.