Din produkts marknadsföringsresa
Låt oss säga att du driver ett småskaligt bryggeri där ni erbjuder guidade turer med prova-på-aktiviteter och avsmakning. Under en fam-trip tar du emot en stor tysk arrangör som arbetar med gruppresor och de får en kortare variant av den guidade turen. Istället för 1,5 h som ni erbjuder grupper välkomnar du säljaren och regionchefen från den intresserade arrangören på ett 40 min intensivt besök. Du berättar lite om dig själv, varför du startade bryggeriet och om era småländska drycker. Du visar dem runt, de ställer nyfiket frågor och tar några snabba bilder. De får testa på några aktiviteter och smaka lite på slutet. Du förklarar hur en vanlig guidad tur går till, vilka språk du kan erbjuda dem på och hur ofta de erbjuds under hög- och lågsäsong. De två representanterna är så fascinerade och säger därför redan på plats att de vill arbeta med dig för att erbjuda sina kunder möjligheterna att hitta till dig. Ni tar i hand!
Efter besöket följer intensiva veckor för arrangören med deras produktionsperiod, tiden då de sammanställer alla nya reseprodukter och paket. De kontaktar dig för fler högupplösta bilder, lite mer specificerad information och du erbjuder dem nettopriser. Hela processen är intensiv eftersom informationen behövs med kort varsel och de vill dessutom veta priser inför kommande två säsonger.
Sedan startar din produkts marknadsföringsresa!