Hur kan vi arbeta tillsammans?

Det kan hända att vi redan lyfter din boendeanläggning, ditt café eller dina guidade turer för internationella arrangörer. Kanske mer än vad du känner till! Vi på Destination Småland arbetar kontinuerligt med att bearbeta researrangörer och lyssna in deras efterfrågan och behov för att kunna matcha med rätt produkt från vårt lokala utbud. Vi gör det självklart helt kostnadsfritt.

Men(!) vi gör det aldrig utan ditt medgivande och därför är det viktigt att vi vet om att du är intresserad av den internationella marknaden och att arbeta B2B. Ibland krävs det inte ens ett affärsavtal mellan dig och arrangören. I några av våra framgångsrika exempel så marknadsförs besöksmål endast som rekommendationer, som ett sätt att höja attraktionsvärdet för en resa. Det innebär att massa nya internationella turister kan hitta till dig, utan att det kostar dig en krona. Visst låter det bra?

För att vi ska kunna lyfta dig på rätt sätt mot rätt arrangör vill vi först och främst berätta lite mer om hur vi arbetar för att sedan tipsa dig om hur du kan hjälpa oss.

Destination Småland deltar på mässor och workshops

Läs gärna mer om vad detta innebär och om detta även skulle kunna vara något för dig. Vill du själv delta på mässor? Läs här!

Destination Småland ingår i RESA (Regionalt Europeiskt Samarbete med Arrangörsledet)
Majoriteten av Sveriges turistregioner deltar i RESA på olika sätt. Genom detta samarbete håller vi kontinuerlig kontakt med ”kollegor” i andra regionala turismorganisationer. Vi samarbetar ofta vid visningsresor eller paketeringar av rundresor för att styrka vår konkurrensfördel genom att erbjuda anslutningar och möjlighet att uppleva Småland tillsammans med fler delar av Sverige.

Inom RESA erbjuds även:

  • Kunskapsutbyte: Lokala experter och konsulter håller oss uppdaterade på trender, aktuell information i landet och träffar researrangörer på plats.
  • Marknadsföring: En del av budget avsätts för marknadsföringen av de svenska produkterna som erbjuds av de internationella researrangörerna.
  • Studieresor: Vi får möjlighet att besöka prioriterade researrangörer på plats för att lära oss mer om deras arbete.
  • Arrangörsbesök: Vi bjuder in prioriterade researrangörer för fördjupat samarbete.
  • Visningsresor: För att researrangörer ska få uppleva destinationer och besöka potentiella nya samarbetspartners såsom boendeanläggningar och besöksmål.
  • E-learning: Vi bidrar med material i form av bild och text till researrangörers digitala interna utbildningskanaler.

RESA i siffror:
Under säsongen 2019 gav RESA drygt 172 000 övernattningar från tysktalande marknader via nya resepaket. Det omsatte cirka 393 miljoner kronor på plats i Sverige. Samarbetet skapade också marknadsföring av svenska turistprodukter till ett värde av drygt 13 miljoner kronor i de kanaler där tysktalande resenärer letar efter resor. RESA samarbetar med ca 90 researrangörer och resultatet blir 400-500 nya resepaket per år.

RESA marknadsföring:
Tillsammans investerar vi i marknadsföringen av produkterna som skapas och säljs av researrangörerna. 2019 investerade de svenska regionerna totalt 3 930 000 SEK, Visit Sweden 1 685 000 och arrangörerna 13 000 000 SEK på den stora tyska marknaden. Destination Smålands andel var 290 000 SEK.

Så vad kan du göra för att vi ska lyfta er verksamhet?
För att göra det enkelt har vi betat ner det i fyra steg:

  1. Kontakta oss och säg att du är intresserad av internationella arrangörer!
  2. Håll oss uppdaterade om nya produkter och annat spännande som ni hittar på eller lanserar. Kanske arbetar vi just på en förfrågan där er nya produkt skulle passa! Varför inte ta möjligheten att testa gångbarheten hos en erfaren specialist på området och efterfrågan – just en arrangör?
  3. Håll koll på din USP (Unique Selling Point) och jämför dig med andras utbud. Vad har du som är unikt, genuint och lockande? Se till att vi lyfter dina USP:ar så att just ni står ut i mängden!
  4. Se till att vi har dina bästa foton, rörliga material och säljande texter som visar upp er anläggning på det sätt ni önskar. Tänk på att det måste vara bilder med fria rättigheter som kan användas till arrangörernas marknadsföring. Tänk även på att många bilder är av värde då man som arrangör inte vill hitta exakt samma bilder hos sin konkurrent.

Vad kan du göra helt på egen hand?
Sist men inte minst; att själv hålla dig informerad om din prioriterade utlandsmarknad och målgrupp är ett smart och roligt sätt att arbeta med ditt eget produktutbud. På så vis kan du själv lära dig om hur du detaljanpassar din verksamhet för att attrahera kunden på bästa sätt. Visit Sweden erbjuder mycket på området. I Kronoberg är våra prioriterade utlandsmarknader: Tyskland, Danmark och Nederländerna. Via dessa länkar kan du hitta mycket information om de olika marknaderna och även ladda ner omfattande marknadsprofiler. Trevlig läsning!

Vill du se några exempel på produkter som vi har skapat tillsammans med företagare som idag säljs hos några av de största researrangörerna? Se några här!

Tillbaka

Workshop och föreläsning: Nyckeln till digital framgång för besöksnäringen
Småland hjälper dig att synas bättre online
Kronobergs läns turismpris 2023
Året som gått med projektet ’Stärkt värdskap mot internationellt reseled’