Hur når vi ut?

Självklart hoppas vi att Småland och Kronoberg ska locka besökare från hela världen. Detta är ju Sverige på riktigt och det finns mycket att upptäcka, uppleva och ta med sig hem som goda minnen. Inte minst genom allt arbete som besöksnäringens entreprenörer står för.

Destination Småland har till uppgift att skapa en plattform för marknadsföring nationellt och internationellt. Det innebär att samverka med företag och destinationer för att få fler besökare till dem och till området. Strategierna skiljer sig från marknad till marknad. Förutom Sverige är de prioriterade marknaderna Tyskland, Danmark och Nederländerna.

Om du är intresserad av en specifik marknad har vi här nedan länkat till mer information från Visit Sweden, men du är naturligtvis mycket välkommen att höra av dig till oss så ska vi se vad vi kan hjälpa till med.

För att nå ut arbetar vi på flera sätt. Att arbeta med PR-och marknadsföring till dessa marknader är ett viktigt verktyg, Cathrine Rydström hjälper dig om du har frågor om detta. Vi arbetar även med internationella researrangörer där vi matchar vårt utbud av boende och aktiviteter med reseledets efterfrågan. Vill du veta mer om detta så finns smarta tips och annat samlat här. Kontakta Amanda Elofsson för frågor.

BESÖKAREN FRÅN TYSKLAND

Den största utländska marknaden för Kronobergs län är Tyskland. Vårt län har störst andel tyska gästnätter i hela riket.

Tyskarna är ett av världens mest resande folk. Tyskarna är också Smålands största marknad för turism, bortsett från svenska besökare.
Den tyska resenären har höga krav på service, men är också lojala som kunder och kommer gärna tillbaka till samma resmål om de är nöjda. De tyska gästnätterna utgör hela 60 % av alla utländska gästnätter i Kronobergs län.

BESÖKAREN FRÅN DANMARK

Danskarnas övernattningar i Sverige gör landet till det tredje största för inkommande turism i Sverige. I Kronoberg är Danmark den näst största exportmarknaden för turism i Kronoberg och en viktigt inkomstkälla för besöksnäringen i regionen.

Danskar på besök i Sverige gillar att uppleva det svenska landskapet, göra aktiviteter utomhus, uppleva nöjesliv, museer och restauranger och ta del av stämningen och människorna i Sverige.

BESÖKAREN FRÅN NEDERLÄNDERNA

Den tredje största exportmarknaden inom Kronobergs besöksnäring är Nederländerna. Detta är en mycket aktiv grupp som vill uppleva naturen och alla saker man kan göra där. De gillar att resa runt med bil och uppskattar gästvänligheten i Sverige.

Den svenske besökaren

Detta är ju Sverige på riktigt och det finns mycket att upptäcka, uppleva och ta med sig hem som goda minnen. Inte minst genom allt arbete som besöksnäringens entreprenörer står för.

Destination Småland utökade sin målgrupp i marknadsföringen när vi i Sverige blev uppmanade att stanna kvar hemma i Sverige på semestern – helt enkelt upptäcka och njuta av vårt fantastiska land på hemmaplan.

Tre tips för dig som är nyfiken på researrangörer
Testa digitalt system för att minska matsvinn.
Varför ska ditt företag synas i ett nationellt API?
Getnö Lake Åsnen Resort vinnare av årets Turismpris i Kronobergs län