Konsten att lyckas på sociala medier

Fem steg som hjälper dig att bygga en framgångsrik närvaro på sociala medier som engagerar din målgrupp och hjälper ditt företag att växa!
Det kan ibland vara utmanande att hålla jämna steg med den digitala världens snabba förändringar, och ständigt dyker det upp nya trender som kan vara svåra att hänga med i. Det blir allt tydligare hur företag alltmer använder sociala medier som en central del av sina marknadsföringsstrategier. Mitt i den ständiga strömmen av information vi möter dagligen är det avgörande för företag att utforma en strategi som möjliggör effektiv kommunikation med sin målgrupp. I den här artikeln kommer vi att utforska konsten att lyckas på sociala medier och öka din digitala närvaro.

 

Vikten att närvara på olika sociala kanaler

Människor tillbringar i genomsnitt fem dagliga timmar på sociala medier via sina telefoner, där de interagerar med vänner och familj, konsumerar underhållande videor, sparar användbara tips och delar med sina nära och kära. Det är därför av yttersta vikt för företag att synas på relevanta sociala plattformar för att säkra sin marknadsposition. Men hur ska man komma igång? Nedan presenterar vi en femstegsmodell för att kickstarta din marknadsföring och ge tips om att skapa innehåll som bygger förtroende, engagerar och driver tillväxt.

 

1. Förstå din målgrupp

Vilka är ditt företags målgrupp? Genom att få en tydlig bild av vem din kund kan du också få en förståelse för deras intressen och drömmar. Du vill få dina kunder att bli engagerade och få ut något av att följa ditt företags sociala medier. Förståelse ger också möjlighet att få insikt i vad som kan förbättras. Gör en analys av din målgrupp, kanske till och med skapa en personas, dvs. en påhittad kund, och dess historia och vad den vill ha ifrån dig och ditt företag.

 

2. Välj dina Plattformar

Att etablera en närvaro på plattformar där din målgrupp är aktiv kan göra att du lättare kommer i kontakt med eventuella kunder. Det är också bra att sprida ut sitt budskap på flera sociala medier plattformar så man inte missar chansen till nya kunder. De mest använda sociala medierna är Facebook, Instagram, Youtube, TikTok och Snapchat. Läs mer om vilken målgrupp bland svenskarna, som befinner sig på vilken plattform här.

 

3. Strategi

Utveckla en tydlig och realistisk strategi för ditt företags närvaro på sociala medier. Sätt upp mål, som att öka kännedomen om ditt företag, locka potentiella kunder eller öka försäljningen. Definiera också hur du vill prata och framstå, för att skapa en enhetlig känsla över alla plattformar. Till exempel om du vill fokusera på att dela användbara tips och evenemang på Facebook, medan du på Instagram delar bilder som visar ditt varumärkes personlighet och värderingar.

 

4. Innehåll och Budskap

När du har börjat förstå din målgrupp kan du även identifiera vad som är relevant, informativt och underhållande för dem. Det är också av betydelse att skapa varierat innehåll över de olika sociala medieplattformarna. Använd text, bilder och videor för att framföra din berättelse. Att använda innehåll som dina följare har skapat kring ditt företag kan bygga upp en genuin och samhörig känsla kring ditt varumärke. Du bör hitta din egen tonalitet och hur du vill bli uppfattad av din målgrupp. I dagens sociala medielandskap söker många efter äkta innehåll från verkliga individer, och ibland krävs inte det genomtänkta professionella materialet för att marknadsföra ditt företag. Istället handlar det om en dos av ärlighet, humor och verkliga personligheter. Underhållande innehåll för din målgrupp kan innefatta sådant som ”bakom kulisserna”- klipp eller en ”dag i butiken”, istället för inlägg som känns som ren reklam eller konstlat skapade.

 

5. Annonsering, Analysera och Förbättra 

Genom att använda betalda annonser kan du öka din exponering och påverkan på din målgrupp. Sociala medieplattformar erbjuder avancerade alternativ som riktar dina annonser mot de specifika personerna du vill nå. För att optimera dina resultat är det viktigt att anpassa dina annonser till plattformen och din målgrupps preferenser.

För att mäta framgång är det viktigt att använda verktyg som visar mängden gillamarkeringar, kommentarer och intresse för dina annonser. Denna information ger dig insikt för hur du kan förbättra din strategi och fatta bättre beslut. Kom ihåg att sociala medieplattformar ständigt förändras. Var beredd att anpassa dina metoder baserat på aktuella trender och ditt publikens preferenser. Testa olika typer av innehåll, tidpunkter för publicering och kampanjer för att bibehålla intresse och engagemang. Detta kan enkelt utföras genom Google MyBusiness utan att kosta mer än några hundralappar.

 

Fler tips!

  • Du vill att dina följare ska engagera sig i ditt innehåll. Skapa en anledning för dem att vilja investera sin tid i att engagera sig, till exempel genom att ställa frågor eller ge uppmaningar som ”Dela din åsikt i kommentarerna.” Se till att svara på kommentarer och meddelanden från dina följare så snabbt som möjligt för att visa att du uppskattar deras feedback och åsikter.
  • Det mesta är värdefullt innehåll! Lägg märke till de små detaljerna i en arbetsdag, som när personalen brygger kaffe på rasten eller när ni städar tillsammans efter en fullspäckad dag på jobbet. Hitta ditt företags sätt att kommunicera!

 

Finns det något material du inte kan ta del av? Hör av dig till oss via mail så hjälper vi dig.