Ökad stanntid – besökare som stannar längre

Stanntid innebär den sammanhängande tid som en besökare stannar på en plats. Vad kan man göra för att påverka denna och få besökare att stanna längre?

Under våren 2022 samlades ett antal turismaktörer i hela Småland för att workshopa kring stanntid – vad innebär det och vad kan vi göra för att få våra besökare att stanna längre? Här kan du läsa om slutsatserna. 

 

Vad är stanntid?  

I den regionala besöksnäringsstrategin beskrivs stanntid som ”Den tid en besökare stannar på destinationen, räknat i dagar”. Efter genomförda workshops så kunde vi konstatera att stanntid är lika relevant för platser inte erbjuder övernattning och därför omdefinierades begreppet till ”Den sammanhängande tid som en besökare spenderar på en och samma plats i samband med ett besök.” Det kan alltså både handla om hur man får gästen att spendera en extra natt, men även en extra måltid eller aktivitet. Förbättrad stanntid hos dig som enskild aktör kan också vara olika beroende på säsong. Under högsäsong kan det handla om att du behöver motivera gästen till att boka en extra natt, medan det under lågsäsong kan handla om att lägga till en fika eller lunch. 

Kundens drivkrafter att stanna längre – hur påverkar jag?

1. Drivkrafter för besöket – Varför bokar kunden resan just hit?
Lär känna din kund (Våga fråga!) och arbeta med kundanpassning av produkter så att de stärker anledningen till resan. Exempel: Om drivkraften för besöket är kopplat till naturen så ska du utforma och beskriva dina produkter på ett sätt så att kunden förstår att de kommer närmare naturen. Prioritera det viktigaste istället för att berätta om allt.

2.  Planering inför besöket – hur påverkar jag beslutet om hur länge kunden ska stanna?
Hjälp kunden att planera rätt längd på resan genom att berätta det och visa det genom paket. Gör det lätt att hitta information och boka på webben. Erbjud tilläggsprodukter och sätt rätt pris. Bästa chansen att få kunden att välja rätt stanntid är när den bokar.

3. Förändring av planer på plats – vilka faktorer och intryck gör att kunden vill förlänga sitt besök när den är här?
Merförsäljning på plats (i mån av ledig kapacitet). Att få kunden att stanna längre när den väl är på plats är det svåraste steget och det kräver en lyhördhet. Är det något kunden inte få missa innan den åker eller något som kan köpas med hem? Berätta det!

Andra tips som kom upp under workshoparna:

  • Känn din destination och berätta på din hemsida om vad som finns att göra i området. Detta främjar till att boka en längre vistelse. 
  • Besökaren ser inte regions- och kommungränser. Tänk ur ett bredare perspektiv när du tänker på ”din destination”, vilka du ska samarbeta med osv.
  • Nå besökaren i bokningsfasen, när de är på plats är det svårare att påverka deras stanntid.
  •  I kundens bokningsfas kan du exempelvis lägga till flera val av upplevelser i samband med bokning på din hemsida. Detta kan vara i din egen verksamhet eller i samarbete med andra.
  • Ta reda på gästens behov och drivkrafter genom att fråga dem när de är på plats eller via enkäter. Vad deras reseanledning är, och vad mer de ska göra under sitt besök. Kombinerar resenären besöket hos dig med annan aktivitet kan detta vara en indikation på vilka du ska samarbeta med.
  • Om du säljer övernattningar, se över hur många nätter som är snittet per gäst (obs, kan variera vid olika säsonger). Genom denna kunskap kan du påverka gästens stanntid genom att skapa paket med upplevelser som kräver fler övernattningar.
  • Ökad kunskap om gästernas beteende och behov under olika säsonger ger dig underlag för ev. prisjusteringar för att få gästen att stanna längre.
  • Din egen roll i gästens resa? Är din verksamhet reseanledning eller stödanledning och vem är bra för dig att samarbeta med. Vilken spelare är du i laget?
  • Känn ditt område, initiera, träffa och besök varandra. På så sätt kan ni tipsa om varandra och få gästen att stanna längre.
  • Var nyfiken på din destination, vem har samma utmaningar som du eller har ni olika utmaningar och kan komplettera varandra.
  • Samarbeta med en researrangör som säljer paketresor där du kan presentera upplevelser som ger dig en bättre stanntid. Det är lättare att styra vad gästen gör på plats, då den köper ett färdigt upplägg.

 

Hur kan vi mäta stanntiden?

Stanntid i dagar i en region eller kommun kan mätas med hjälp av Tillväxtverkets statistik. För att få koll på dina egna besökares stanntid, gå igenom tidigare bokningar eller fråga dem och för egen statistik. Då kan du även passa på att fråga vad de hade behövt för att stanna lite längre. 

 

 

Har du tankar kring hur vi kan arbeta för att förbättra stanntiden i hela regionen? Kontakta oss!

Källa: Svensk destinationsutveckling, tillsammans med Insikter och tips från företag som deltog i workshops mars/april 2022.  

 

Stanntid = Den sammanhängande tid som en besökare spenderar på en och samma plats i samband med ett besök.
Se hela rapporten om ökad stanntid

Finns det något material du inte kan ta del av? Hör av dig till oss via mail så hjälper vi dig.