Verktygslåda / Hållbarhet / Ökad stanntid – besökare som stannar längre
I den regionala besöksnäringsstrategin beskrivs stanntid som ”Den tid en besökare stannar på destinationen, räknat i dagar”. Efter genomförda workshops så kunde vi konstatera att stanntid är lika relevant för platser inte erbjuder övernattning och därför omdefinierades begreppet till ”Den sammanhängande tid som en besökare spenderar på en och samma plats i samband med ett besök.” Det kan alltså både handla om hur man får gästen att spendera en extra natt, men även en extra måltid eller aktivitet. Förbättrad stanntid hos dig som enskild aktör kan också vara olika beroende på säsong. Under högsäsong kan det handla om att du behöver motivera gästen till att boka en extra natt, medan det under lågsäsong kan handla om att lägga till en fika eller lunch.
1. Drivkrafter för besöket – Varför bokar kunden resan just hit?
Lär känna din kund (Våga fråga!) och arbeta med kundanpassning av produkter så att de stärker anledningen till resan. Exempel: Om drivkraften för besöket är kopplat till naturen så ska du utforma och beskriva dina produkter på ett sätt så att kunden förstår att de kommer närmare naturen. Prioritera det viktigaste istället för att berätta om allt.
2. Planering inför besöket – hur påverkar jag beslutet om hur länge kunden ska stanna?
Hjälp kunden att planera rätt längd på resan genom att berätta det och visa det genom paket. Gör det lätt att hitta information och boka på webben. Erbjud tilläggsprodukter och sätt rätt pris. Bästa chansen att få kunden att välja rätt stanntid är när den bokar.
3. Förändring av planer på plats – vilka faktorer och intryck gör att kunden vill förlänga sitt besök när den är här?
Merförsäljning på plats (i mån av ledig kapacitet). Att få kunden att stanna längre när den väl är på plats är det svåraste steget och det kräver en lyhördhet. Är det något kunden inte få missa innan den åker eller något som kan köpas med hem? Berätta det!
Stanntid i dagar i en region eller kommun kan mätas med hjälp av Tillväxtverkets statistik. För att få koll på dina egna besökares stanntid, gå igenom tidigare bokningar eller fråga dem och för egen statistik. Då kan du även passa på att fråga vad de hade behövt för att stanna lite längre.
Har du tankar kring hur vi kan arbeta för att förbättra stanntiden i hela regionen? Kontakta oss!
Källa: Svensk destinationsutveckling, tillsammans med Insikter och tips från företag som deltog i workshops mars/april 2022.
Finns det något material du inte kan ta del av? Hör av dig till oss via mail så hjälper vi dig.
Är det något du saknar i verktygslådan eller vill du bolla ett ämne? Hör av dig till oss på info@destinationsmaland.se
Turist? Vänligen besök visitsmaland.se
Tourist? Please proceed to visit visitsmaland.se