Fördelarna för din verksamhet
Tycker du att researrangörsledet känns främmande och komplicerat?
Det förstår vi eftersom det finns en mängd olika typer av arrangörer, upplägg, avtal och arbetsprocesser. Men just därför är du med största sannolikhet intressant att få samarbeta med!
När det finns en uppsjö av arrangörer som arbetar med så många olika sorters produkter och målgrupper så finns garanterat den arrangören som passar just dig och din verksamhet. Vissa arrangörer arbetar med volymer och kommer vilja anlända med minst 40 gäster medan vissa paketerar rundresor där den enskilda turisten kommer med egen transport och besöker utflyktsmål på egen hand, i egen takt med mycket utrymme att själva skräddarsy sin resa. Man kan nog säga att det finns lika många arrangörsupplägg som det finns semesterönskemål!
Oavsett vilken arrangör eller vilket upplägg så kan samarbetet styrka din verksamhet, ert utbud och dig på flera plan utan att vara för krångligt. Vi berättar gärna hur!
Topp 5 på hur researrangörsledet kan öka möjligheterna:
- Ökad synlighet / distribution
- Nå köpstarka kunder
- God framförhållning och stabilitet i beläggning
- Direktkontakt med målgruppsexperter
- Turister som spenderar mer
Låt oss förklara lite mer:
- Synlighet / Distribution
Helt plötsligt sköter ett helt team din marknadsföring riktat åt just de rätta målgrupperna. Genom att du samarbetar med researrangör så ingår din verksamhet i researrangörens utbud. Researrangören arbetar tätt med annonsering, resesajter, kampanjer och på mässor. Plötsligt finns du i både tryckt och digitalt marknadsföringsmaterial. Men här når du även den indirekta kunden som använder sig av en resekatalog som trovärdig källa men som sedan genomför resan på egen hand. 32% av den semesterplanerandes tysken använder sig i första hand av just en researrangörs utbud. För att förstå vidden av den synlighet en arrangör erbjuder, se marknadsföringsresan. - Nå köpstarka kunder
Idag matas vi ständigt av inspiration från olika digitala kanaler, vänners delade reseminnen, vackra bilder i flödet och erbjudanden baserat på sökhistorik. Men det är till researrangören den mogna och köpkraftiga resenären kommer. Här finns möjlighet att nå ut i bruset just där turisten sitter redo med betalkortet. - God framförhållning och stabilitet i beläggning
En bokning via en researrangör innebär tidigare bokningar så att du kan planera bättre. Det är du och arrangören som kommer överens om hur ert avtal ser ut baserat på hur din personalstyrka, tillgänglighet och beläggning ser ut. - Direktkontakt med målgruppsexperter
Du får möjlighet till direktkontakt med experter på din målgrupp och dess efterfrågan. Utnyttja möjligheten att få feedback och input på din verksamhet och produkt. Finns det något du kan ändra på eller lägga till för att kunna attrahera ännu fler besökare? - Turister som spenderar mer
Enligt en marknadsanalys gjord på charterflygen till Jönköpings flygplats 2009 spenderar en turist som reser via en researrangör mer än den individuella resenären.
Vårt råd är dock att hantera dina förväntningar och tänka långsiktigt när det gäller arbetet med researrangörer. Räkna inte med att tjäna enorma summor på en gång, det gör inte arrangören heller. Oftast tar det tid att marknadsföra och bygga upp en framgångsrik produkt. Vi på Destination Småland arbetar pågående genom året med att bearbeta reseledet på flera sätt. Vill du samarbeta i detta? Tryck här för att ta reda på mer!
Fortsätt läsa:
Vill du läsa mer om varför researrangören är så populär hos turisten – och hur du kan använda det till din fördel? Se här.
Oskar Wijk, VD på Destination Småland, har sammanfattat sina tre tips till dig som är nyfiken på researrangörer. Läs hans råd här!