Kom igång med Trip Advisor

Trip Advisor är en av världens största omdömesplattformar inom resebranschen. Här berättar vi hur du fyller i din profil och utnyttjar fördelarna.

Du känner säkert redan till en av världens största omdömesplattform inom resebranschen. Varje månad används Tripadvisor av miljontals resenärer för att söka inspiration, planera och boka semsterinslag. Bedömningsplattformen består av användarrecensioner och används av hela världen för att söka omdömen om boenden, restauranger, upplevelser och destinationer.  

 

Visste du att Tripadvisor:  

  • Finns i 43 länder och på 22 språk 
  • Informationen om din verksamhet översätts helt gratis 
  • Används av hundratals miljoner användare varje månad* 
  • 5 miljoner personer besökte Sverige-innehåll bara under juli månad 2022** 

 

Vad får du ut av att samarbeta med Tripadvisor: 

  1. Synlighet och Exponering: Tripadvisor är en av de mest framstående plattformarna för resenärer att söka och utvärdera olika resealternativ. Genom att närvara på Tripadvisor ökar besöksnäringsföretag sina chanser att nå ut till en bred publik och därigenom öka sin synlighet och exponering. 
  2. Förtroendeingivande rekommendationer: Genom att ta tillvara på riktiga recensioner och omdömen från verkliga resenärer ger Tripadvisor en trovärdig inblick i vad besökare faktiskt tycker om en plats eller en upplevelse. För besöksnäringsföretag innebär detta möjligheten att bygga förtroende och transparens kring sina tjänster vilket kan vara avgörande för potentiella nya besökare. 
  3. Beslutsfattande och Planering: Många resenärer använder Tripadvisor som en primär källa för att fatta beslut om sin resa. Genom att vara närvarande på plattformen kan besöksnäringsföretag påverka resenärernas val genom att erbjuda korrekt och attraktiv information om sina erbjudanden. 
  4. Kontinuerlig Förbättring: Genom att lyssna på resenärernas feedback och recensioner på Tripadvisor kan företag inom besöksnäringen identifiera områden där de kan förbättra sina tjänster och upplevelser. Detta leder till ökad kvalitet och nöjdhet hos besökarna. 
  5. Konkurrensfördel: Att ha en positiv närvaro och goda recensioner på Tripadvisor kan ge besöksnäringsföretag en tydlig konkurrensfördel. Resenärer tenderar att luta sig mot andra resenärers erfarenheter när de väljer var de ska spendera sin tid och sina pengar. 

Ny på Tripadvisor? 

Om du vill lista ditt företag på Tripadvisor eller ta över kontrollen över ett befintligt företag på Tripadvisor så gör du det här:

– Skapa nytt: https://www.tripadvisor.com/CreateListing.html 

– Ta över kontrollen över ett redan listat företag: https://www.tripadvisor.com/Owners
En snabbguide hittar du här: https://corporate.visitsweden.com/kunskap/kanaler/digitala-kanaler/omdomessidor/kom-igang-med-tripadvisor/ 

När ditt konto är verifierat kan du fylla i profilen, lägga till bilder och svara på recensioner. 

 

Optimera din Tripadvisor 

  1. Korrekt information: Se till att den huvudsakliga informationen stämmer med aktuella öppettider, kontaktuppgifter och annat som är viktigt att veta inför ett besök. 
  1. Uppdatera löpande: Välj en passande och kvalitativ huvudbild – gärna efter säsong eller utbud. Rätt bild fångar uppmärksamhet! T.ex. skickar en vacker höstbild under höstsäsongen mer ”rätta” känslan! Detsamma gäller att hålla texten aktuell, om utbudet varierar beroende på säsong. 
  1.  Svara på recensioner: Genom att visa engagemang ökar förtroendet, särskilt om du även bemöter negativ kritik. När du bemöter kritik råder vi till att alltid vara empatisk och visa uppskattning för att personen tagit sig tid att lämna feedback. Uppmuntra gärna användaren att höra av sig för att få veta mer. Försök svara så enkelt som möjligt, och visa gärna att det är människa bakom texten, genom att signera med namn. Genom att svara personligt visar det på stort engagemang. 
  1. Uppmuntra dina gäster lämna recensioner: Det enklaste sättet att boosta ditt Tripadvisor-användande är att helt enkelt be dina nöjda gäster att lämna en recension om ditt företag. Många av gästerna som haft en fin upplevelse tipsar gärna andra att även få lika fina upplevelser! 

 

Tips!  

  1. Använd i andra marknadsföringskanaler!
    Kom ihåg att du även kan dela särskilt fina recensioner på dina hemsida eller använda dem i andra digitala kanaler!
  2. Inspireras av goda exempel!
    Passa på att surfa runt och inspireras av dina ”konkullegor”, i Småland eller inom samma genre. Se om du kan inspireras av andra goda exempel!
    Varför inte spana in Vox Hotel i Jönköping som har sett till att de har rikligt med information, har kvalitativa bilder och besvarar både positiva och negativa recensioner på ett personligt och fint sätt!
  3. Direktbokning!
    Tripadvisor erbjuder även direktbokning via deras sida, vilket kan leda till bokning direkt där en övertygad kund finns.
  4. Ta hjälp av Tripadvisor!
    Alla användare som äger en företagslistning får tillgång till Tripadvisor Business med mer matnyttigt, trendande artiklar och resultat från all statistik och undersökningar som Tripadvisor gör. Här kan du även beställa marknadsföringsmaterial. Se mer här: https://www.tripadvisor.com/business 

 

 Källor: Trip Advisor, Visit Sweden

Finns det något material du inte kan ta del av? Hör av dig till oss via mail så hjälper vi dig.