Verktygslåda / Digital marknadsföring / Google Business Profile
Såhär kan en företagsprofil på Google se ut:
Gör en Google-sökning på din verksamhet. Gör detta genom att öppna ett privat fönster (ibland kallat ”inkognito”) under arkiv i din webbläsare. Detta gör att ingen av din tidigare sökhistorik följer med och påverkar din sökning.
Dyker det upp någon företagsprofil? Gör det inte det så behöver du skapa en helt ny.
Det kan också vara så att Google själv har genererat en profil och då behöver du verifiera och begära åtkomst för att kunna uppdatera informationen. Det kan ta några dagar att få igenom verifieringen.
Skapa eller hantera din företagsprofil här: https://www.google.com/business/
När du skapat ett fått tillgång till din företagsprofil så börjar det roliga! Nu ska du lägga in information. Här är en lista över vad som bör finnas med:
Glöm inte att hålla informationen uppdaterad! Exempelvis vid högtider med speciella öppettider.
På ditt konto kan du även se hur ditt konto har använts, hur många visningar din företagsprofil fått och hur många som klickat sig vidare till din hemsida eller kontaktat er. Du kan även se vilka sökord som ”Googlats” för att hitta den.
Källor:Fjällbyrån. Visit Skåne.
Finns det något material du inte kan ta del av? Hör av dig till oss via mail så hjälper vi dig.
Är det något du saknar i verktygslådan eller vill du bolla ett ämne? Hör av dig till oss på info@destinationsmaland.se
Turist? Vänligen besök visitsmaland.se
Tourist? Please proceed to visit visitsmaland.se