Starkt intresse från internationella researrangörer

Om Swedish Workshop

I början av oktober deltog Thereze Linden på Swedish Workshop, vilket är ett mötesevent för travel trade, arrangerat av Visit Sweden. Här kan aktörer inom reseledet delta för att träffa regioner, destinationer och företag. Under två dagar hade Thereze 20 stycken korta men intensiva möten. Av dessa var merparten med researrangörer från Tyskland och Nederländerna, men även några amerikanska, brittiska och andra europeiska arrangörer.

Jag träffade både gamla och nya affärskontakter och den mest positiva trenden var det stora intresset för Småland och Sverige. Jag hade möjlighet att träffa arrangörer som aldrig tidigare varit intresserade av Sverige som resmål och som nu kom med konkreta produktförfrågningar och stor nyfikenhet att lära sig mer om våra besöksmål här i Kronoberg” berättar Thereze Lindén. Det här bekräftar det vi hoppats på i dessa utmanande tider, att Sverige som resmål upplevs som tryggt, säkert och hållbart.

 

Trender

Thereze lyfter en del av trender som hon snappade upp från dessa möten. En tydlig trend var det stora fokuset på FIT, de sk. enskilda resenärer, som t.ex. kommer med egen bil eller reser runt i hyrbil. Bland de arrangörer som arbetar inom både grupp och FIT var det märkbart att resor och produkter för FIT nu prioriterades. ”Det innebär ökade möjligheter för alla boendeanläggningar och övriga verksamheter som inte har möjlighet eller intresse av att ta emot grupper, men ändå gärna kan tänka sig ett researrangörssamarbete!” fortsätter Thereze.

Ytterligare en utveckling var det förväntade intresset för naturupplevelser. ”I samband med sin vistelse i den småländska naturen efterfrågas ofta guidade turer, då många inte är vana att vistas i naturen på samma sätt som vi svenskar är, eller helt enkelt vill maximera sina upplevelser och göra det mesta av dem, helst ihop med lokala och proffsiga guider som kan tillföra något extra” intygar Thereze. Även naturupplevelser som kan utföras på egen hand är intressant, så som uthyrning av kanot, kajak och cykel samt leder att följa.

En fortsatt växande efterfrågan gäller de upplevelser där man själv får delta i aktiviteter, lära sig något nytt och samtidigt träffa lokala entusiaster. De två Edible-borden vi har i Kronoberg skapade mycket nyfikenhet och är ett bra exempel som erbjuder mycket av det som nu efterfrågas.

När det gällde boende så var det högt och lågt, berättar Thereze, då arrangörerna verkade inom hela spektrumet av standard. Allt ifrån lyx till den enkla men omåttligt populära röda stugan! ”Framförallt unika boenden samt de som kan erbjuda naturupplevelser i sin direkta närhet var särskilt efterfrågat. Men här finns potential för alla som är intresserade av att arbeta B2B!” menar Thereze.

 

Medverkande

Utöver Thereze som agerade hela Kronobergs representant deltog även tre Kronobergsföretag; IKEA Hotell & Museum, Destination Kosta och Asa herrgård. När man deltar som företagare så får man chansen att möta entusiastiska researrangörer och presentera sin verksamhet direkt. Det var första gången för både IKEA och Asa som vågade kasta sig ut. Pontus Johansson från IKEA Museum & IKEA Hotell är positiv.

“Ett kostnadsmedvetet och tidseffektivt sätt att möta många intressenter och köpare. Swedish Workshop Online är absolut ett forum vi kommer medverka i igen.” – Pontus Johansson från IKEA Museum & IKEA Hotell

Emil A. Jansson från Destination Kosta har varit med på Swedish Workshop tidigare och jämför denna digitala variant med hans tidigare erfarenheter. “Jag tycker att det var ett fullgott komplement och jag upplevde även att köparna var mer pålästa denna gången. Sett till förutsättningarna så tycker jag att det var kanon!” – Emil A. Jansson, Destination Kosta

 

Vad händer nu?

Även om många arrangörer var intresserade av Sverige och ville erbjuda nya produkter inför kommande säsong var det såklart oundvikligt att inte tala om osäkerheten kring detta. Även om man hoppas på att restriktioner ska ha lättat så vet vi inte helt säkert hur pandemin kommer påverka efterfrågan framöver. Thereze arbete består just nu av att hantera alla förfrågningar och uppföljningar efter Swedish Workshop. Det arbetet går ut på att återkoppla med rekommendationer, företagskontakter och reseförslag. Är du nyfiken på om eller hur ditt företag diskuterats under Swedish Workshop eller vad det finns för potential framöver, hör av dig till Thereze.

Swedish Workshop arrangeras en gång per år, men nyheten för i år var dock att alla möten genomfördes digitalt. ”Detta fungerade förvånansvärt bra upplevde jag och erbjöd ett smidigt sätt att möta arrangörer från hela världen” hälsar Thereze.

Vill du veta mer om att samarbeta med researrangörer, ta kontakt med Thereze eller läs mer på vår hemsida. Vill du läsa mer om Swedish Workshop, läs mer på Visit Sweden. Kanske ses vi där nästa år?