Ny rapport om svensk turism

För att anpassa sig till den svenska målgruppen krävs mer kunskap. Visit Sweden, som tidigare arbetade enbart mot utländska marknader, har nu uppdraget att även stimulera svensken till att resa i Sverige. De har börjat med att ta fram en rapport om den svenska målgruppen och erbjuder seminarier med intressanta föreläsare.

Det kommer att finnas fler inhemska resenärer än utländska att rikta sin marknadsföring mot kommande säsonger.

I Visit Swedens rapport redovisar de att ” I år kan vi se 3,7 miljoner svenskar utforska Sverige. Deras sammanlagda semesterbudget är någonstans mellan 38,5-52,4 miljarder kronor”.

I Kronobergs län gick det ändå rätt så bra för de som riktade sig mot den svenska marknaden 2020, medan de som haft huvudsakligen utländska kunder klarade sig sämre. Antalet svenska gästnätter minskade 22 % medan de utländska sjönk med hela 65 %. Om man jämför med våra grannar i Småland – Jönköpings och Kalmar län – minskade de ännu mer på utländska marknader, men kompenserade bättre med svenska gästnätter. Att Kalmar ”bara” minskade med ca 20 % kan till stor del förklaras av svenskars intresse för kusten medan Jönköpings minskning med 30 % också är mindre än Kronoberg. Hos oss drabbades Tingsryds kommun värst och Lessebo minst. Botanisera i statistikverktyget här. En tolkning kan vara Tingsryds naturnära boenden och aktiviteter som normalt lockar utländska turister, medan Glasriket och Destination Kosta redan har en stabil, svensk publik. Vad kan vi lära oss av detta? Vi behöver tänka nytt och ställa om!

Även Destination Småland ställer om – efter att ha haft som huvudsakligt uppdrag att arbeta med utländska marknader (Danmark, Tyskland och Nederländerna) läggs nu den svenska till.

Läs rapporten i Visit Swedens kunskapsbank. Där finns också inspelningar från seminarier och löpande information.

För mer information om Destinations Smålands arbete på såväl svenska som utländska marknaden, kontakta Cathrine Rydström: cathrine.rydstrom@destinationsmaland.se