Kampanjen Hemma i Småland

Cathrine Rydström, PR och marknad, berättar om bakgrunden och tanken med kampanjen:

Med kampanjen Hemma i Småland omfamnar vi vår del av landet utifrån och in. Vi låter en känd smålänning gestalta sin bild av Småland och med det hjälpa oss att för det första se Småland som ett tänkbart resmål och för det andra verkligen åka hit. Vi har funderat på hur det skulle gå till för att verkligen göra avtryck. Vi ville söka samarbete med en känd, modern Småländsk artist och föra samman honom/henne med ett ursmåländskt verk.

John Lundvik från Växjö antog utmaningen och skapade en oerhört vacker version av Smålandssången. Till konceptet hörde att vi skulle producera en musikvideo som kombinerades med naturvideo. Pianot skulle placeras i naturen och där skulle videon spelas in. Den producerades av Kentsdottir produktion och det blev en finstämd video trots regn och rusk.

Det var också viktigt att allt content höll hög klass och låten spelades in i studio. Glädjande nog finns den på Spotify! Och hade i februari 2022 16 000 lyssningar. Kampanjen har verkligen fått den uppmärksamhet som den förtjänar, mycket beroende på att det är så hög kvalitet rakt igenom. Vår förhoppning är att kunna fortsätta kampanjen med en ny artist nästa år – eller kanske med någon annan utflyttad smålänning som kan hjälpa oss sätta allt ljus på oss – och som själv är smålänning i hjärtat. Som John Lundvik säger: ”Jag kallar fortfarande Småland hemma”. Det ska vara på riktigt.

Se hela musikvideon på Visit Smålands Youtube här.

Johns platser

Hur tar vi då detta vidare till action? John har valt ut sex platser i Växjö med omnejd utifrån betydelse under uppväxten i Öjaby, Växjö. På dessa platser har särskilda stillbilder på John tagits och han har även berättat om varje plats. Hans platser är Växjö Domkyrka, Linnéparken, Helgasjön, PM & Vänner, Huseby Bruk och själva inspelningsplatsen Lunnabacken.

Webben

Allt strålar samman på kampanjsidan guide.visitsmaland.se som gjordes redan 2020 – det är där man kan läsa mer och inspireras, men även kopplas direkt till företag.

Under varje av Johns utvalda platser har vi lagt in ytterligare åtta företag/platser som länkas till respektive hemsida. En del av dessa åtta företag fanns inlagda i guiden sedan innan och några har vi fått lägga till. Du som är företagare – gå in och titta på er sida så att all information stämmer! Även ni som inte finns med som en av de åtta företagen finns såklart tillgängliga på webben där man hittar er under olika kategorier.

Sprid kampanjen med oss!

Viktigt är att vi alla hjälps åt att sprida kampanjens budskap – Vi är en del av hemma i Småland, #hemmaismåland och vi delar videon, använder den på egen hemsida och i egna kanaler. Det är bara så vi kan få riktigt genomslag – om vi jobbar tillsammans. Begreppet Hemma i Småland är varmt och välkomnande och så menar vi att gästen ska känna hos oss. Hem till Småland kan man ju längta även om man inte är smålänning.

Ta del av kampanjen genom att dela videon i dina kanaler och tagga med #hemmaismåland och @visitsmaland. På följande länk kan du ta del av material för spridning i dina kanaler – bland annat en kortversion av musikvideon, bilder och själva låten som ljudfil. Till nedladdning: https://we.tl/t-fIHZ4LiI6v

Samarbetsparter

Inom projektet Hållbar inhemsk besöksnäring i spåren av pandemin samarbetar vi med kommunikationsbyrån Passion Lab som står bakom kampanjkonceptet. Projektet finansieras av Region Kronoberg och Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Resultatet hittills (februari 2022):

  • Total räckvidd 2 181 947, varav räckvidd genom PR 677 442
  • Visningar av filmen i olika kanaler 677 442 – en betydande del på John Lundviks eget konto – 285 495
  • Lyssningar på Spotify 16 000 (10 februari 2022). Visit Småland har som enda region en sida på Spotify.

Något om vad vi tar med oss av denna kampanj

  1. Vi har utvecklat och lanserat ett långsiktigt koncept som manifesterar känslan i södra Småland. Ett unikt koncept som inkluderar entreprenörskapet i regionen, kombinerat med natur, mat och design. Något som ingen annan Destination har gjort tidigare.
  2. Vi har berört! Konceptet har mottagits positivt och uppskattats hos både artist och prioriterade målgrupper. Det har fått stor uppmärksamhet och gillande.
  3. Ett funktionellt koncept som är möjligt att adaptera och förlänga i tid och rum, med olika innehåll. Det är självklart användningsbart för partners och företag.