Internationella arrangörer gör sig redo för 2022

2021 blir ett år med få produkter från Sverige och Kronoberg på de utländska B2B-marknaderna. Några av de resor som producerats, planeras fortfarande att genomföras under året och andra har redan nu skjutits upp till nästa år. Trots osäkerheter inför denna sommar så börjar arrangörerna nu med produktionen inför 2022. Detta fick vi möjlighet att prata mer om under Visit Sweden’s mötesevent Swedish Workshop, i slutet av april.

Under 13 stycken digitala möten träffade vi arrangörer från framför allt Tyskland, men även Belgien och ett par från UK, för att presentera Kronoberg och matcha efterfrågan med utbud. Intresset för köparsidan var större än vad vi hade förväntat oss och ett flertal arrangörer var helt nya med att arbeta med Sverige som destination. Med oss för att möta arrangörer och presentera sina verksamheter fanns även Destination Kosta samt Toftastrand & VillaVik. 

En fortsatt växande trend är FIT-resandet, med resenärer som kommer i egen bil eller reser runt med hyrbil. När det kommer till gruppsegmentet så spås det, i spåren av Corona, att bli minskade volymer med färre antal resenärer i grupperna. 

Det som främst lockar med Småland och Kronoberg är närheten till orörd natur och som flera arrangörer själva benämner “Natural social distancing”. Våra olika cykel- och vandringsleder, naturnära boenden, glamping och olika former av enklare utomhusaktiviteter har stor efterfrågan. Därtill ett fortsatt stort intresse för våra två The Edible Country-bord. Hållbarhetsaspekter är också något som genomsyrar möten med arrangörer mer och mer och de är intresserade av att veta hur varje enskild verksamhet förhåller sig. Vi märker även av ett ökat intresse för säsongsförlängande produkter, så som kräftskiva på hösten eller andra svenska traditioner.

Ett nytt växande segment är resenärer som vill ha sin fyrbenta vän med sig – hunden! Under pandemin har allt fler människor skaffat hund och så fort resandet kommer igång så kommer dessa också att välja platser dit de kan ta med sig hunden. 

Under Swedish Workshop mötte Thereze Lindén och Amanda Elofsson en arrangör som specialiserar sig på just “hundvänligt resande”. De lärde sig där att det är viktigt med de små detaljerna, som att tex. erbjuda hunden en egen vattenskål eller någonstans att duscha av sig efter en dag av lek. För att upplevas som ett hundvänligt besöksmål så ska det vara så små skillnader som möjligt för dig som reser med hund, respektive den som inte gör det. – såklart med respekt för andra besökare! 

Är du intresserad av att lyftas eller utvecklas som ett hundvänligt boende eller besöksmål? Hör av dig till amanda.elofsson@destinationsmaland.se

Efter Swedish Workshop pågår det nu ett stort arbete med att fortsätta dialogen och följa upp med aktuella förslag till arrangörerna. Amanda kommer även att kontakta er med redan befintliga produkter hos en arrangör, för att säkerställa dessa inför 2022. 

Vill du veta mer om hur det är att arbeta med internationella researrangörer? Läs här

Eller kontakta Amanda Elofsson.