Tre tips för dig som är nyfiken på researrangörer

I detta blogginlägg tipsar Oskar Wijk på Destination Småland om tre saker att tänka på för dig som vill eller funderar på att jobba med researrangörer.

Ett arbete med researrangörer skapar bra möjligheter att utöka antal gästnätter och sprida sitt varumärke till fler potentiella besökare. Att samarbeta med researrangörer kan göra att man sprider sina risker, ökar antalet besökare, skapar långsiktig lönsamhet samt lär sig oerhört mycket om utländska resebeteenden. Här kommer några tips på vägen!

1. Tänk långsiktigt
Man bör betrakta ett samarbete med en researrangör på en lång sikt, de flesta researrangörer har långa införsäljningscykler och de vill vara säkra på de produkter som de marknadsför och säljer. Att gå från en första kontakt med en researrangör till ett fullt utvecklat samarbete kan ta flera år. Behandlar man varandra med respekt för varandras affär och varandras affärsrutiner så kan man bygga ett lönsamt samarbete för lång tid framöver.

2. Inte bara bussar
Researrangörer idag erbjuder sina kunder en mängd olika val. Den klassiska bilden av att researrangörer jobbar med bussgrupper och att arrangörssamarbeten innefattar allotment på minst 40 rum till relativt låga priser stämmer inte längre, den möjligheten finns fortfarande men det finns så mycket mer. Idag finns det researrangörer som jobbar med långa rundturer och researrangörer som jobbar med korta weekends. Det finns såklart researrangörer som letar efter “massprodukter” med relativt låga priser för ”del i dubbel” och kräver 40 rums allotment men det finns också researrangörer som letar efter speciella designhotell med lyxkänsla. Det finns arrangörer som söker stadens puls och de som letar efter lantliga bed & breakfast-anläggningar.

Är man sann i sina beskrivningar, idog och långsiktig i sitt arbete så finns det alltså möjligheter att arbeta med researrangörer för de flesta.

3. Är du exportmogen?
Även om de flesta kan jobba med researrangörer så ställer det ett antal övriga krav för att bli en attraktiv affärspartner för researrangörerna. Att informera på flera språk via sin hemsida är ett, att ha möjlighet att ta emot researrangörer och press på visningsresor ett annat. För fler tips och en koll över ditt företags exportmognad kika gärna in på www.exportmognad.se och gör deras självskattningstest.


Vill du veta mer om vårt arbete med detta? Läs mer här eller kontakta Amanda som arbetar med reseledet.