Sommarsäsongen har nu passerat och Visit Sweden har tittat på svenskarnas syn på resande i Sverige, april – augusti 2023. Här har vi sammanställt de viktigaste punkterna och längst ner finns rapporten i sin helhet. I rapporten finns även en djupare rapport av hur inflationen påverkar svenskarnas resande.
Sammanfattning
Hur reste svenskarna i sommar?
-
ca 4 av 10 har varit i Sverige.
-
ca 5 av 10 har varit i utlandet.
Hur påverkar inflationen?
5 av 10 svenskar anger att inflationen har påverkat deras reseplanering. För de allra flesta så gör inflationen dock inte att man reser mer i Sverige istället för utomlands och utlandsresemålen är fortfarande en stor konkurrent. Många anger dock att de väljer att försöka resa utanför högsäsong, då ett mer fördelaktigt pris lockar. Man ser också en tendens till att resenärer spenderar mindre pengar på shopping på plats.
Reseplaner framåt
I augusti 2023 anger 30% att de planerar en resa i Sverige under de kommande 6 månaderna. Svenskar är dock naturligt en målgrupp som bokar sin Sverigesemester spontant och inflationen påverkar även att bokningarna sker senare. Försäkring samt bra av- och ombokningsregler är fortsatt oerhört viktigt för att man ska ta steget att göra en bokning.
Majoriteten planerar Sverigeresan med sin partner och avkoppling och att slippa rutiner står högst i kurs, följt av god mat och dryck.
51% av svenskarna planerar att resa utomlands de kommande 6 månaderna och då främst till Spanien och Storbritannien.
Vad har störst påverkan på var i Sverige man planerar att semestra?
38% Lätt att ta sig dit (med bil, tåg, flyg etc)
32% Vänner/familj är nära mitt resmål
27% Har varit där tidigare och gillade det verkligen
26% Vacker natur
26% Det finns mycket för mig/min familj att göra där
22% Bra valuta för pengarna
22% Känns tryggt och säkert
20% Kultur och historiska platser nära mitt resmål
16% Låg kostnad (billig transport, hotell, aktiviteter etc)
11% Vädret på mitt resmål
7% Destinationen tar hand om naturen och samhället så att även framtida generationer kan njuta av den
Destination Smålands tips
-
- Nr 1 på listan ovan, vad som påverkar val av semesterdestination, är att det är lätt att ta sig dit. Hur tar man sig till dig med olika transportmedel? Kommuniceras detta på er hemsida och i andra kanaler?
-
- Sommarsäsongen har nu passerat men glöm inte att hösten och vintern bjuder in till mysiga weekends. Svenskar vill gärna koppla av och slippa rutiner under sin sverigesemester. Hur kan det uppfyllas hos er? Hur kan ni kommunicera detta?
-
- Även om det fortfarande finns drivkraft att resa och uppleva nya saker så går det inte att blunda för att inflationen påverkar svenskarna. Det ställer högre krav på att visa att en upplevelse hos dig är prisvärd – ”trots ekonomiskt känsliga tider så var det värt att spendera pengar på mitt besök i Kronoberg”.
-
- Ett lägre pris utanför högsäsong lockar svenskarna. Hur kan du skapa attraktiva erbjudanden som lockar och som samtidigt hjälper dig att skapa nya säsonger? Lyft även fram sådant som är kostnadsfritt men som höjer upplevelsen.
-
- Enligt rapporten så kombineras avkopplande semester gärna med sevärdigheter och upplevelser i natur. Om du har en led i närheten av ditt boende – lyft den och försök även få till merförsäljning i form av exempelvis lunch/fika-korg. Berätta även på din hemsida vad som finns att se i närområdet.
-
- God mat och dryck är viktigt vid alla typer av resor och utflykter, har du inte en restaurang hos dig, se till att alltid kommunicera och ha koll på var man kan njuta av detta när man är hos dig. Har du exempelvis din restaurang stängd under en period, samarbeta med andra företag i närområdet och tipsa om deras öppettider då det stärker reseanledningen till dig.
-
- För den svenska målgruppen 60+ är rundresa med boende på flera platser, mycket populärt. Sammarbeta med andra företag i Småland för att skapa en rundresa som ni kan marknadsföra gemensamt. Det kan även vara en god idé att samarbeta med en bussresearrangör som säljer rundresor, där du kan vara med som ett besök eller boende.
Källa: Visit Swedens Kunskapsbank