Den svenska målgruppen i Småland

Ta del av insikter om den svenska målgruppen utifrån vårt perspektiv här i Kronoberg och Småland. Vilka svenskar kommer hit och vad efterfrågas?

Sverigeperspektivet

74% av svenskarna mellan 16-74 år uppger att de planerar en semesterresa i Sverige de kommande åren (Kairos Future 2023). Intresset för att semestra på hemmaplan väcktes ordentligt under pandemin och det är fortsatt viktigt att attrahera den svenska målgruppen.

 

Hur reser svensken?

De flesta reser med bil under sin sverigesemester och en annan trend som vi får ha i beaktning kopplat till det, är att allt fler skaffar elbil. Fundering: Hur ser laddningsmöjligheterna ut hos dig och kan du till och med aktivt locka med att stanna hos er under tiden man fyller på sin bil?

Fler och fler reser också med tåg, både kopplat till att det upplevs som smidigt och av miljöskäl. Fundering: Hur kan personer som reser till Växjö eller Alvesta med tåg, sedan ta sig vidare till er?

Bussresandet (förmodligen i grupp) är också vanligare här än i exempelvis Skåne och Värmland.

Tips: Vi har till största del bilburna besökare och de uppskattar guider och tydlig information om hur man tar sig till olika besöksmål. Företagare i området kan vinna mycket på att tipsa om hur man tar sig till varandra och sätta ihop olika rutter och guider. Bra exempel på detta i vår region är lingonrundan eller 122:an lantliv och design.

Status på semestern är att ”Ha det mysigt”, Vila, komma bort från vardagen och att vara i naturen. Detta är stor potential för oss i Södra Småland att lyfta fram!
De flesta reser med sin partner eller familj.

 

Svenska privatresenärer i Kronoberg

Under Sommarmånaderna 2023 (juni, juli, augusti) hade vi totalt i Kronobergs län ca 207 000 tusen övernattningar från svenska besökare. Det avgör 40% av de totala antalet gästnätter från alla marknaden. Du kan även se hur det ser ut specifikt för din kommun, här.
Siffran är något lägre än samma månader förra året.
Vi väljer att titta specifikt på sommarmånaderna för att inte få med det stora antalet företagsresande som utgör den svenska målgruppen. Vi har största delen av våra svenska besökare under perioden maj-september. 

 

Vilka besöker oss?

I september 2023 gjorde Kairos Future en analys åt oss, där de tittade på intervjudata från våra besökare de senaste fyra åren. De fick då fram att de som haft sin huvudsemester här, inte skiljer sig så mycket från de svenskar som reser i Sverige i allmänhet, men de:

  • Tenderar oftare att vara i åldern 35-44 år
  • Att ha lite högre årlig inkomst
  • Lägger lite mindre pengar på resor årligen

Hela 90% av de som semestrat här (Kronoberg + Jönköping) säger att de varit här på semester tidigare, vilket visar att de är lojala och gärna kommer tillbaka till något de gillar.

 

Vad gör de på plats?

Av de resenärer som varit i Småland (Kronoberg + Jönköping) på sin huvudsemester under de senaste åren har främst:

  1. Besökt vänner och familj (denna punkt är inget vi kan påverka men däremot se till att presentera och tillgängliggöra upplevelser som är passande att ta del av tillsammans)
  2. Tagit del av naturupplevelser
  3. Varit på stug-semester

 

Hur länge stannar de?

Enligt Kairos Futures analys så stannar besökare i Småland (Kronoberg + Jönköping) främst 1-3 nätter. Detta främst då man kommer hit på exempelvis en helg och hälsar på släkt och bekanta i några få dagar under sin semester. Det finns alltså ett mindre intresse för att vara kvar på samma plats för länge. För att påverka detta är det viktigt att utbudet paketeras och presenteras på ett lockande sätt med varierande aktiviteter och gärna kombinerat med boende på flera platser. En fördel som vi har i vår region är dock att många svenskar förknippar oss med stug-semester och då tenderar man att stanna längre. Jämför man oss med exempelvis Skåne och Värmland så är det fler som anger att de stannar här i 15 nätter eller mer, till följd av sin stugsemester.

 

Locka med det unika & genuina

Kronoberg associeras med fin natur och skog, men när det handlar om att locka den svenska målgruppen så behövs vanligtvis något mer. För att sticka ut behöver man visa unika upplevelser där man får uppleva något som inte alla andra gjort. Dela personliga berättelser och lyft fram småskalighet. Svensken vill även gärna lära sig något på sin semester, exempelvis själv få testa att blåsa glas eller ta del av en kurs i bakning eller drejning.

 

Ökad efterfrågan på prisvärda upplevelser

En konsekvens av inflationen är att vissa resenärer kommer att vara mer priskänsliga, vilket bidrar till att efterfrågan på prisvärda upplevelser ökat. Det blir viktigare att utveckla upplevelser och paket i olika prisklasser för resenärer med olika betalningsviljor. Prisdifferentiering blir en viktig strategi. När plånbäckerna blir mindre blir det viktigare att visa att man erbjuder upplevelser som ger valuta för pengarna och upplevs som prisvärda. Var tydlig med hur era erbjudanden ger värde för besökaren! Ps. Prisvärt behöver inte betyda billigt! 

 

Trender och potential

Här i Kronoberg har vi goda möjligheter att locka fler svenska besökare. Nyckeln ligger i att tillgängliggöra ett brett och attraktivt utbud. Men vad är då attraktivt och vad bör lyftas fram och utvecklas?
Enligt analys av svenska resenärer så visas främst intresse för:

  • Cykelsemester
  • Sightseeing/rundresa med bil
  • Kulinarisk matresa
  • Bussrundresa
  • Camping med husbil
  • Vandring
  • Stugsemester (hyrd stuga)
  • Vandring
  • Camping med husvagn
  • Gå en kurs 

För Kronoberg lyfts särskilt stugsemestern, som vi redan är starka på men som har utvecklingspotential. Matintresserande visar överlag ett större intresse för Kronoberg än genomsnittet. Att utveckla nya upplevelser kopplat till måltidsturism och lyfta befintligt utbud kan få flera svenskar att besöka regionen. Även måltidsupplevelser tillsammans med natur vandring/cykling kan vara attraktivt. Kairos Future ser även att svenskar som intresserar sig för kurser och lärande upplevelser i högre utsträckning har Kronoberg i sina framtida resplaner.

Vill du bollar tankar och ideér? Kontakta oss! 

 

Svenskar och miljön

Svenska resenärer föredrar produkter och tjänster från företag som tar ansvar för vår planet. 43% undersöker hur bra en produkt eller tjänst är för miljön innan de köper den och 38% svarar att de kan tänka dig att betala mer för produkter och tjänster som är bra för miljön. De resenärer som svarar att de tar, eller kommer ta miljön i åtanke är de väljer semesterresemål gör det genom följande val:

94 % att undvika överfulla platser.

93% att göra förre resor men stannar istället längre.

92% lokalproducerad och ekologisk mat

92% gärna ett boende som antingen har
ett genomgående miljötänk eller som är miljöcertifierade.

92% att stötta lokala initiativ (aktiviteter, restauranger, boende, affärer) som ägs och
drivs av människorna som bor på orten

90% att resan utanför destinationens högsäsong

88% att ta tåget före flyget om möjligt.

87% att betala mer för semestern för miljöns skull.

78% väljer att ta kollektivtrafik

 

 

Källor: 
Visit Sweden, för marknadsföring av svensk besöksnäring
Kairos Future, analys och framtidsscenarion 
Bisnode, statistik och analys
Visit Swedens hela målgruppsrapport (maj 2023)
Visit Swedens hela målgruppsrapport (maj 2023)
Förläng säsongen med svenska resenärer i den nya medelåldern (Visit Sweden)
Förläng säsongen med svenska resenärer i den nya medelåldern (Visit Sweden)
Locka svenskar med utländsk bakgrund (Visit Sweden)
Locka svenskar med utländsk bakgrund (Visit Sweden)

Finns det något material du inte kan ta del av? Hör av dig till oss via mail så hjälper vi dig.