Personas

Ett vanligt sätt att målgruppsanpassa ditt erbjudande är att ta fram ”Personas”. Här visar vi hur, samt ger dig färdiga personas att arbeta med.

Ett vanligt misstag som många gör är att rikta sitt erbjudande och budskap till ”alla”. Resultatet av detta blir att ingen känner sig träffad.
Hur ofta analyserar du vilka gäster du har hos dig? Vad har dessa gemensamt? Finns det någon målgrupp som du önskar att du hade?  

Ett vanligt sätt att arbeta med målgruppsanpassning och utveckling av sitt erbjudande, är ta fram fiktiva exempelpersoner – såkallade ”personas”.  

 

Vad är en persona?  

Låt oss säga att din befintliga eller önskade målgrupp är Män, 50-65 år, kommer från storstaden som gillar att fiska och vara i naturen.  Utifrån denna målgrupp skapar du sedan en exempelperson – en persona, som föreställer en person i ovanstående målgrupp. Du skapar då personen ”Mats”, beskriver hans intressen mer på djupet och vad han vill uppnå med sin semester eller besök hos dig. 

Genom att ta fram en persona så kan du lättare anpassa ditt budskap och föreställa dig en person vars önskemål du ska arbeta för att fylla och rikta din kommunikation till.  

 

Testa här!

Utifrån målgruppsanalyser av svenska marknaden gjorda av Kairos Future och Visit Sweden har vi skapat fyra stycken personas som du kan testa på för bli bättre på målgruppsanpassning. Här kommer du att få möjlighet att läsa och lära känna dessa personers drivkrafter inför en semester, för att se om du känner igen någon av dem som din befintliga gäst och/eller någon som du gärna skulle vilja attrahera. Vi delar även självfunderingsfrågor och tips på hur du kan tänka för att spetsa ditt erbjudande mot gästen/kundgruppen.

Testa dig fram och sedan kan du även göra din egna persona utifrån din idealkund och använda samma frågor till att matcha ditt erbjudande och spetsa din marknadsföring. 

Bodil, 66
Tobias, 40
Michel, 53
Sarah, 28

Finns det något material du inte kan ta del av? Hör av dig till oss via mail så hjälper vi dig.