Gå till innehåll

Researrangörer

Din produkts marknadsföringsresa och vad krävs av dig?

Din produkts marknadsföringsresa
Tänk dig att du driver ett småskaligt bryggeri där ni erbjuder guidade turer och prova-på-aktiviteter med avsmakning. Under en fam-trip får du ta emot en stor tysk arrangör som specialiserar sig på gruppresor. Du välkomnar deras säljare och regionchef till en kortare variant av den guidade turen, 40 minuter istället för de 1,5 timme som ni vanligtvis erbjuder grupper. Du berättar om bryggeriets historia, varför du startade det, och om era småländska drycker. De ställer nyfiket frågor, tar bilder och provar på aktiviteter. Efteråt säger de att de vill börja erbjuda sina kunder en möjlighet att besöka dig. Ni avslutar med ett handslag.

Efter besöket följer en intensiv period för arrangören när de sammanställer alla nya resepaket och produkter. De kontaktar dig för fler bilder, detaljerad information och nettopriser. Allt detta sker snabbt, eftersom informationen behövs omgående för att skapa produkter för de kommande säsongerna. Och så börjar din produkts marknadsföringsresa!

Vad krävs av dig?
I alla samarbeten är förståelse, välvilja och tillit avgörande. Precis som du vill arrangören bygga långsiktiga, framgångsrika och positiva relationer, vilket innebär att flexibilitet och ömsesidig respekt för varandras processer är viktigt.

För att samarbetet ska kunna växa på ett professionellt sätt och vara framgångsrikt finns några grundläggande kriterier du som företagare bör känna till. Här är några av de viktigaste:

– Svara på e-post inom 48 timmar
– Svara på bokningsförfrågningar inom 24 timmar
– Ha en dedikerad kontaktperson för B2B
– Erbjuda högkvalitativa bilder med fria rättigheter för arrangörernas marknadsföring
– Ge relevant information på din hemsida på engelska och tyska
– Hålla Destination Småland uppdaterad med nyheter och förändringar inom verksamheten
– Sätta priser i god tid eller vara beredd att ge prisinformation med marginal
– Förstå hur B2B-samarbeten fungerar (t.ex. provision, allotments, betalningsvouchers)

Genom att följa dessa riktlinjer kan du skapa ett hållbart och framgångsrikt samarbete med researrangörer och andra partners.

Din produkts marknadsföringsresa
Tänk dig att du driver ett småskaligt bryggeri där ni erbjuder guidade turer och prova-på-aktiviteter med avsmakning. Under en fam-trip får du ta emot en stor tysk arrangör som specialiserar sig på gruppresor. Du välkomnar deras säljare och regionchef till en kortare variant av den guidade turen, 40 minuter istället för de 1,5 timme som ni vanligtvis erbjuder grupper. Du berättar om bryggeriets historia, varför du startade det, och om era småländska drycker. De ställer nyfiket frågor, tar bilder och provar på aktiviteter. Efteråt säger de att de vill börja erbjuda sina kunder en möjlighet att besöka dig. Ni avslutar med ett handslag.

Efter besöket följer en intensiv period för arrangören när de sammanställer alla nya resepaket och produkter. De kontaktar dig för fler bilder, detaljerad information och nettopriser. Allt detta sker snabbt, eftersom informationen behövs omgående för att skapa produkter för de kommande säsongerna. Och så börjar din produkts marknadsföringsresa!

Vad krävs av dig?
I alla samarbeten är förståelse, välvilja och tillit avgörande. Precis som du vill arrangören bygga långsiktiga, framgångsrika och positiva relationer, vilket innebär att flexibilitet och ömsesidig respekt för varandras processer är viktigt.

För att samarbetet ska kunna växa på ett professionellt sätt och vara framgångsrikt finns några grundläggande kriterier du som företagare bör känna till. Här är några av de viktigaste:

– Svara på e-post inom 48 timmar
– Svara på bokningsförfrågningar inom 24 timmar
– Ha en dedikerad kontaktperson för B2B
– Erbjuda högkvalitativa bilder med fria rättigheter för arrangörernas marknadsföring
– Ge relevant information på din hemsida på engelska och tyska
– Hålla Destination Småland uppdaterad med nyheter och förändringar inom verksamheten
– Sätta priser i god tid eller vara beredd att ge prisinformation med marginal
– Förstå hur B2B-samarbeten fungerar (t.ex. provision, allotments, betalningsvouchers)

Genom att följa dessa riktlinjer kan du skapa ett hållbart och framgångsrikt samarbete med researrangörer och andra partners.