Årets turismpris
Destination Småland – delar ut priset till Årets Turismentreprenör i Kronobergs län. Det är samtidigt en nominering till Stora Turismpriset på nationell nivå, vinnaren av detta pris utses i samband med konferensen ”Besöksnäring på agendan”. Det delas ut årligen till ett företag eller en verksamhet som har bidragit till att utveckla besöksnäringen på ett innovativt och hållbart sätt.
Nominera din favorit till Årets Turismpris
Scrolla dig genom formuläret för att nominera.
Kriterier för att nominera.
- Den nominerade bidrar till innovativ utveckling inom besöksnäringen.
- Driver en hållbar verksamhet som gynnar både miljö och samhälle.
- Delar med sig av kunskap och färdigheter som stärker besöksnäringens roll i Kronobergs län.
- Företaget eller organisationen får inte ha vunnit de senaste fem åren.
Sista datum för att nominera
15 augusti 2025
Om Stora Turismpriset Tillväxtverket
Stora Turismpriset delas ut till en organisation som arbetar med sin verksamhet på ett innovativt och hållbart sätt samt delar med sig av kunskap för att utveckla en hållbar besöksnäring. Den som utses till Kronobergs läns vinnare får:
- 10 000 kronor + ett resebidrag på 5000 kronor. Vinnaren av Stora Turismpriset belönas med 100.000 kronor.
- Workshop med alla läns nominerade äger rum 3 december, Stockholm, kl 10.00 – 15.00.
- Gemensam middag efter prisutdelningen av Stora Turismpriset.
Läs mer på Tillväxtverkets webb.
Jag vill skicka in min nominering
Det går utmärkt! Vänligen märk din nominering med ”Turismpriset 2025”.
Skicka den via e-post till info(a)destinationsmaland.se eller per post till:
AB Destination Småland, Kungsgatan 6B, Växjö
Tidigare vinnare
2025
Ta chansen och Nominera till Årets Turismpris i Kronobergs län.

2024
Getnö Lake Åsnen Resort
Juryns Motivering: Ingrid Olsson är en eldsjäl och genuin entreprenör inom besöksnäringen som på bästa sätt bidrar till den positiva Sverigebilden. Hon brinner för naturupplevelser och hållbarhet, och hon är fast besluten att ge sina gäster minnesvärda och autentiska upplevelser. Hennes arbete präglas av småländskt företagande där klurighet, samverkan och äkthet står i fokus. Ingrid har inte bara satt Getnö Lake Åsnen Resort på kartan utan även hela destinationen Åsnen och Småland, ur både ett svenskt och internationellt perspektiv.

2023
Huseby Bruk
Juryns Motivering: Huseby Bruk brukar kulturarvet respektfullt och bedriver hållbar utveckling samtidigt som historien bevaras. Genom att väva samman dåtid, nutid och framtid blir Huseby Bruk inte bara ett besöksmål att uppleva idag, utan också en plats där man bidrar till en bättre framtid. Edutainment på riktigt!

2022

2021

2020
Grimsnäs Herrgård
Juryns Motivering:
Grimsnäs Herrgård drabbades precis som majoriteten av alla boendeanläggningar i vårt län. Från en natt så försvann nästan alla bokningar, bröllop, fester och konferenser avbokades snabbt. Sune och Mia Markmann som äger och driver Grimsnäs Herrgård hanterade detta på ett småländskt vis. För att snabbt skaffa sig likviditet och handlingsutrymmet så valde de att avyttra egendom som de kunde vara utan, detta gjorde med en hållbarhetstanke… ”-behöver man verkligen två bilar”
De uteblivna gästerna skapade tid som direkt nyttjades för att förbättra lokalerna, de satsade på färg och virke för att utveckla, förbättra, underhålla.
För att anpassa sig till folkhälsomyndighetens riktlinjer så stängdes ett antal rum och verksamheten omdisponerades så att alla rum fick ett eget badrum, ingen skulle längre dela badrum. Man arbetade väldigt aktivit under en period på sociala medier för att på ett kostnadseffektivt sätt nå ut med informationen om de åtgärder man vidtog. Detta uppskattade gästerna och det ledde under våren och sommaren till färre antal gäster men med möjlighet att ge varje gäst bättre service. Verksamheten fick ännu nöjdare nöjda och rent ekonomiskt så ökade täckningsbidraget per gäst. En förflyttning skedde mot en mer medveten och krävande gäst men som samtidigt var beredd att betala för god service, mat lagad med omsorg och kvalitet samt ett genuint småländska familjära sätt att serva med ett leende. Detta arbete och omställning har lett till varaktiga förändringar för en mer hållbar verksamhet utifrån hållbarhetens tre dimensioner. Färre gäster med mer kvalitet och längre stanntid, bättre TB per gäst och en bättre arbetsmiljö för ägare och personal där möjlighet och tid ges att se varje gäst.