Utökad kampanj på TripAdvisor 2022

Samarbetet mellan TripAdvisor, Visit Sweden och Sveriges regioner utökas 2022. Småland stärker den egna destinationssidan samt närvaron specifikt på de prioriterade marknaderna Tyskland, Danmark och Nederländerna. Nu deltar vi även med en guide på temat natur och kultur och driver trafik till just den.

Syftet med kampanjen är att under tre månader stärka Sveriges närvaro i en av världens största reseplattformar och tillsammans driva mer trafik än vanligt till Sverigesidor och öka synligheten för olika upplevelser runtom i landet. Samtidigt har Visit Sweden förstärkt sin generella Sverigesida med extra innehåll och har satt samman tre guider med restips inom natur, kultur och mat. Där har varje län i Småland bidragit med tips inom ett specifikt tema.

Marknadsföringen sker genom retargeting, bannerannonsering och ett antal trafikdrivande ”native-annonser” och videos. Den har just gått live och för Smålands del har vi en guide med tio platser och en egen sida som det drivs trafik till genom digitala annonser. Kampanjen fortsätter över hela sommaren fram till mitten av september. Småland har köpt särskild synlighet för guiden med tema natur och kultur i Tyskland, Nederländerna och Danmark. Kronoberg har också satsat på en i UK med tanke på flyget från London till Växjö. De utvalda platserna i guiden har delats lika mellan de tre länen.

Vi vet att nationalparker och skyddad natur är intressant för de utvalda marknaderna, så vi har dem som ”dragare” och har kompletterat med boende och kultur. För Kronobergs del är det Åsnens nationalpark, Little Rock lake Zipline, Sagomuseet och Korrö som ingår.

Här ett exempel på den danska:
https://www.tripadvisor.dk/Trips/114362380

Och såhär ser Kronobergs egen guide på UK ut:
https://www.tripadvisor.co.uk/Trips/114362198

Vi är representerade på Visit Swedens övergripande sidor för hela landet – det är bara de företag som har bra rating på sin TripAdvisor-sida och de som sköter sin sida ordentligt, som är aktuella. Glasriket har också köpt en egen destinationssida.

Profilsidor inom tema för Visit Sweden där vi exponeras:

Mat – med PM & Vänner och Grimsnäs Herrgård
https://www.tripadvisor.com/Trips/114362193

Kultur – med IKEA Museum, Kosta Glasbruk och Huseby bruk
https://www.tripadvisor.com/Trips/114362185

Här är Smålands egen destinationssida. Den är viktig eftersom allt som finns geografiskt inom de tre länen kommer upp här – lite slumpartat, men också efter betyg.
https://www.tripadvisor.com/Tourism-g23049148-Smaland-Vacations.html

Vårda din närvaro på TripAdvisor

Vi kan inte nog betona hur viktigt det är att finnas på denna gigantiska plattform som under sommaren 2021 besöktes av 10 miljoner unika besökare. Och det antalet ökar så klart när pandemin klingat av. Det handlar om att ta kommandot över sin presentation och att vara noga med att svara på omdömen – inte minst de negativa.

Här är TripAdvisors egen information:
https://www.tripadvisor.se/TripAdvisorInsights/getstarted

Har du frågor eller funderingar kring TripAdvisor-kampanjen? Hör av dig till Cathrine.