PR skapar kännedom och reslust

Foto: Linda van de Pavoordt från PLUS Magazine Nederländerna, på svampguidning med Stuart Hippach. Foto av Stuart Hippach.

Ett effektivt PR-arbete är viktigt för att öka kännedomen. Steg ett för att locka till resande är att man känner till oss, men även att ge konkreta och spännande förslag. Under sensommaren/hösten har ett stort antal journalister och influencers, med sociala medier och webbsidor som bas, besökt länet. De har kommit från de prioriterade marknaderna Danmark, Tyskland och Nederländerna och representerat allt från de största matmagasinen i Tyskland till det största campingmagasinet i Nederländerna och däremellan en vinnare av Bachelor från Danmark, med många fler.

PR är ett effektivt verktyg när det gäller att öka kännedomen om Småland som resmål generellt och exponeringen av enskilda företag kan ge direkt effekt. Kampanjer och köpt media är inte lika effektivt. Det är stor skillnad mellan att läsa om vad någon annan rekommenderar – en trovärdig källa. Vi strävar så klart efter att vara trovärdiga och neutrala i vår egen kommunikation med Visit Småland som avsändare – vår webb, vårt magasin och sociala medier. Med det är ändå vi som ”säljer vårt eget”.

När vi presenterar utbudet för en journalist med rätt målgrupp får vi störst effekt. Vi måste ta fram den story och upplevelse som journalisten har mest nytta av, det vill säga det som passar deras läsare. Ett exempel är när Zwei die reisen från Tyskland nyligen var här. När de besöker Ekobacken i Växjö blir det en fullträff. De har nämligen fokus på hållbarhet och vegansk kost och just det är deras följare intresserade av. En vegansk lunch på Kafé de Luxe, en vegansk middag på PM & Vänner och en vegansk fika på OAS. En cykeltur på det och upplevelsen av den hållbara matstaden Växjö är presenterad. På vägen hem blev det boende på Kurrebo vid Åsnen, specialiserade på vegetarisk och vegansk mat. Detta kompletterat med en kanottur på Åsnen. Kika gärna in på höjdpunkter Schweden på Instagramkontot @zweidiereisen. Värdskapet är också oerhört viktigt. Det räcker inte med att vi på Destination Småland detaljplanerar program som stämmer väl – alla som möter på företag eller guidar är mycket viktiga för ett bra resultat.

Eftersom vi inte tar emot så många besök under högsäsong blir det intensivt under vår och höst. Nu har de sista som hade utomhusaktiviteter i sitt program lämnat oss och det är bara en gruppresa från Danmark kvar. Vi och våra agenter utomlands jobbar konsekvent med att öka hållbarheten och flera har åkt tåg hit. Så även denna resa med inriktning kultur och design. Vi gör den tillsammans med kollegorna i Kalmar. Gruppen reser med tåg till Älmhult och IKEA Museum och Hotell, sedan vidare mot historiska Kalmar. Om tiden räcker till blir det ett stopp i Glasriket.

Vi vill alltid vara säkra på att få hit seriösa besök. Därför arbetar vi med PR-byråer på alla våra tre prioriterade marknader – Danmark, Tyskland och Nederländerna. Vi får många förfrågningar, men alla bedöms av våra partners ute på marknaderna.

Frågor kring PR & marknadsarbetet? Kontakta Cathrine.