PR i Danmark – viktig del i marknadsmixen
2022-08-16
Vår PR-agent i Danmark, Atlantic Link, bjöd in till presslunch tillsammans med oss i Sydsverige. Hela 35 journalister och influencers från många olika medier mötte upp. Gänget som tog emot kom från Blekinge, Skåne, Halland och så vi från Småland. Vi fick värdefull kunskap om vad de behöver för att göra en intressant story – och vad som då kan locka till besök hos oss. Arbetet med press och PR är viktigt för att hålla intresse uppe på de internationella marknaderna
PR är en effektiv och prisvärd marknadsföring. Det andra förmedlar om oss blir mer trovärdigt än det vi själva skriver. Men konkurrensen om intresset är hård. Reseskribenter, bloggare och influencers av vikt har ofta världen som
arbetsfält. Två saker är särskilt viktiga i konkurrensen – vad vi kan erbjuda som passar deras läsare som är tillräckligt nytt eller spännande – och så kontakter.
Kontakten på marknaderna måste vi ha hjälp med. Det skulle vara omöjligt att bedöma värdet härifrån. Det är också viktigt att samarbeta för att intressera tillräckligt. På den danska och holländska marknaden samarbetar vi i Sydsverige. I Tyskland har Småland en egen PR-byrå eftersom vårt varumärke är stort där i förhållande till de andra.
Det blir alltså ännu viktigare att veta vad journalisterna efterfrågar och vår kunskap behöver öka. Därför anordnade vår danska partner, Atlantic Link presslunchen i Köpenhamn där vi deltog tillsammans med övriga Sydsverige –Skåne, Blekinge och Halland. Pressresorna vi gör går ofta över gränserna. Till lunchen kom hela 35 journalister och vi ficktillfälle att mingla, äta god lunch på danskt vis och ta reda på vad de behöver för att förmedla en bra story. Konkurrensen är stor för dem också. De fasta redaktionerna krymper och många är frilansare och/eller har egna resebloggar.
Naturnära boenden och berättelser
Det känns som att vi verkligen måste spetsa vårt erbjudande. De vill ha nytt och sådant som kan göra en story. Det räcker inte att lägga upp en traditionell rundresa till våra största sevärdheter. Vi lägger mycket tid på att planera och boka pressresorna och det måste bli mening. Alla medverkande behöver bjuda på sig själva och plocka fram något extra. Det som efterfrågades allra mest är naturnära boenden – och det har många. Och då pratar vi till exempel om arkitektritade hus i träd som nyöppnade TRAKT i Ädelfors, eller stuga på egen ö i Ramkvilla. Men har vi inte detta kan även det lilla vara intressant med rätt story.
Omtag
Vi planerar ett omtag på hur vi tillsammans med företag och kommuner kan jobba tillsammans på ett effektivt och intressant sätt. Att nu på hösten förbereda teman inför 2023. Planeringen på den danska marknaden är redan i gång. Våra förslag ska hinna säljas in i Danmark, sen gör vi en programskiss som även den ska godkännas. Efter det går vi ut till er företag och bokar, och pusslar och pusslar igen. När pusslet är lagt ändrar journalisten datum. Då gäller det att alla är med på tåget och att vi tillsammans kan ställa om.
Men först ska vi genomföra sju resor i höst från Danmark, Tyskland och Nederländerna!
För frågor kontakta Cathrine.