Marknadskommunikation i svåra tider

Vi ska vara beredda. När det släpper och konsumtionen av bo-äta-göra-resa tar fart igen ska vi ha en grund. Inspiration läggs ut kontinuerligt. Vi måste dock stanna upp och fundera så att vi gör rätt saker vid rätt tidpunkt. Och ännu vet vi för lite om utvecklingen av pandemin och därmed om möjlighet och lust till resande 2020/2021. Det här händer nu:

 

VISIT SWEDEN

Vist Swedens VD Ewa Lagerqvist meddelar följande:

”Jag vill poängtera att vi fortsatt har totalt fokus på att skapa riktigt bra marknadsföring för Sverige och vi använder vår samordnade erfarenhet och kreativitet för att Sverige ska finnas i den globala resenärens medvetande även i svåra tider.”

SMÅLAND

Genom Visit Sweden får vi omvärldsrapporter och vi utgår från deras beslut gällande den internationella marknadsföringen. Vi tar också fram visst material tillsammans med dem.

I Småland arbetar vi gemensamt i marknadsgruppen (tillsammans med Smålands Turism i Jönköping och Region Kalmar län) för att ha bästa möjliga beredskap för 2020 och jobba vidare med det som syftar mot 2021, där vi ändå är i viss produktion.

Pressbesök

Alla pressbesök under mars och april är inställda. Visit Sweden meddelar att de som planeras i maj/juni kan skjutas upp. I Småland har vi planerat besök från Tyskland och Nederländerna i maj, juni, augusti och september. I dessa fall avvaktar vi just nu med att boka upp reseprogram.

MARKNADERNA

Nederländerna

Vi har pausat vår digitala kampanj där vi leder trafik till bloggar och annat material från Småland. Ingen är mottaglig för inspiration just nu. Planerade pressresor i juni kan skjutas fram. Andra ligger i augusti. Vi planerar program men inget bokas ännu.

Tyskland

Vi har planerade pressresor i juni samt efter sommaren. De skulle säljas in nu, vilket naturligtvis är svårt. Besked kommer i början av april och de tidiga resorna kan komma att flyttas till aug/sept. Kampanjer ligger på is.

En större TV-inspelning av en statlig, tysk kanal planeras också. De kan ha kontaktat företag direkt. I detta fall har vi delvis assisterat dem med planering av programmet. Produktionsbolaget skulle ha haft en förberedande resa i april och sedan återkommit för att spela in i juni. Här kan vi kan vänta oss fördröjning – förhoppningsvis, alternativt att den måste ställs in.

Vi fortsätter uppdatera vår tyska smålandswebb och tyska Facebook som hanteras. Dessa hanteras av tysk redaktör.

Danmark

Visit Sweden har lagt ner sitt kontor i Danmark och ett nytt samarbete i Sydsverige är under uppbyggnad. Skåne, Halland, Blekinge och Småland ska agera tillsammans och arbetet leds av Tourism in Skåne där även personal anställs. Vi kommer att arbeta digitalt, i kampanjer och med PR.

Sverige – ”Hemester”

Att satsa på inhemsk marknad sommaren 2020 är en diskussion som pågår. Läget inför sommaren 2020 är dock fortfarande okänt. När vi har mer fakta på bordet kan vi fatta beslut och agera.

Våra kanaler

Vi uppdaterar kontinuerligt Visit Smålands kanaler:

Webb: visitsmaland.se

Facebook: Visit Småland

Instagram: @visitsmaland.

Vi tycker det är viktigt att även under svåra tider upprätthålla bilden av Småland som en destination med inbjudande natur, mat och design. Nu fokus på natur som en plats för vila och rekreation. Smålands ”manual” i dessa svåra tider.

  • Bild – Vi lägger ut ljusa, luftiga bilder som andas harmoni och huvudsakligen natur.
  • Text – Vi skriver hoppfulla texter utan att vara ”käcka”. Vi låtsas inte som att inget har hänt utan uttrycker medkänsla. Vi pekar på naturen som en källa till avkoppling och kraftsamling.
  • Vi avvaktar läget framöver innan vi konkretiserar marknadsföringen.
  • Alla är välkomna att tagga #visitsmaland så stärker vi bilden gemensamt och vi kan bilder vidare.

Magasin 2021

Planeringen för vårt tryckta magasin påbörjas i april 2020.

För frågor om vår marknadskommunikation nu och framöver går det självklart bra att kontakta:

Cathrine Rydström, cathrine.rydstrom@destinationsmaland, 0470-73 32 74