I utlandet drömmer man om Småland

Vi har fått färska redovisningar om utfall av pressaktiviteter från Visit Sweden i Tyskland och Nederländerna. Vi kan även se att intresset för vår tyskspråkiga webb har ökat. Beredskapen för att bearbeta våra utlandsmarknader ser ut nästan som vanligt. Frågan är bara när vi kan trycka på kappen.

Kronobergs län drabbades mycket hårt vad det gäller utländsk turism. Normalt sett har länet den största andelen utländska gästnätter i Sverige. Totalt minskade antalet gästnätter med 40 % medan de utländska minskade med hela 65 %.  Störst tapp var det i vår viktigaste målgrupp Tyskland med hela 67 %. Siffran minus 175 000 tyska gästnätter poängterar hur hårt drabbade många företag blev. Läs mer om statistik här.

Vad som ändå är positivt är att vi vet att intresset finns kvar. Vi har inte kunnat genomföra mer än några fåtal pressresor 2020, men ändå har PR-värdet blivit ganska högt då man återpublicerat material från 2019. Tyska nyhetsbyrån DPA (motsvarande vårt TT) var här två gånger 2019 med tema mat och design. Vi har också haft digitala ”drömmakampanjer” i Nederländerna med gott resultat. Resultaten för redaktionella artiklar redovisas i pressvärde.

Under perioden oktober 2020 till februari 2021 ökade antalet användare på tyska visitsmaland.se med 50 % jämfört med samma period 2019/2020

I Tyskland har pressvärdet ökat med 5 % till över 100Mkr för hela Småland och natur är det största segmentet. Det beror till stor del på en pressresa till Little Rock Lake Zipline med överlevnadskurs 2018. Pippi 75 år har också haft stor betydelse.

Nederländerna: Totalt pressvärde för Kronobergs län var 8.3 Mkr med publicering i bl.a. Vogue, Lonely planet och många matbloggare. Vi har också gott resultat på kampanjer.

Tyskland: Via våra partners ute på marknaderna följer vi läget och har planer klara för den dag det är dags att uppmana till resande. Nu har vi fått redovisningar gällande PR 2020 från både Tyskland och Nederländerna och glädjande nog har man fortsatta intressera sig för Småland och Sverige som resmål.

Ni som jobbar med utlandsmarknader – se till att hålla era utländska hemsidor fräscha för längtan till att resa finns.

För mer information kontakta

Cathrine Rydström cathrine.rydstrom@destinationsmaland.se