Verktygslåda / Andra verktyg / Prissättningsmodeller
1. Kostnadsbaserad prissättning
Den här modellen är en väldigt bra början om du är ny, eller ska börja sälja en ny produkt/tjänst. Utgå från kostnaden att ta fram produkten eller tillhandahålla tjänsten (material, mantimmar, etc.). Då får du fram tillverkningskostnaden -under det priset är det ingen idé att sälja din tjänst/vara.
Den här modellen är grunden till allt för du ska ju inte gå med förlust på någon produkt/tjänst. Sen är det ju så att en del av det du säljer kanske inte går mycket med vinst, men är en orsak till att kunden handlar andra saker, med högre vinstmarginal. Här måste du också ta höjd för eventuella prissänkningar, erbjudanden m m. Dvs även om du kör en ”10%-rabatt-helg” så ska du gå med vinst.
2. Marknadsbaserad prissättning
Lägg priset i linje med konkurrenterna.
Obs: Det är ett vanligt misstag att gå på denna modell samt kanske till och med lägga sig något under för att vara mer attraktiv. Tänk på att du alltid måste utgå från modell 1 för att vara lönsam. Försök också att sticka ut från dina konkurrenter och göra någonting som de inte gör för att motivera att ta mer betalt än dem.
3. Kundbaserad prissättning
Utgår från vad kunden är villig att betala. Hur vet man? Jo – fråga och gör marknadsundersökning när du ska ta fram en ny produkt!
4. Dynamisk prissättning
Din produkt är dyrare när det är högre efterfrågan och lite billigare när det är lägre efterfrågan och du behöver fylla bokningarna. (glöm inte heller här modell 1 för att vara lönsam trots prissänkning)
Våra tips!
Finns det något material du inte kan ta del av? Hör av dig till oss via mail så hjälper vi dig.
Är det något du saknar i verktygslådan eller vill du bolla ett ämne? Hör av dig till oss på info@destinationsmaland.se
Turist? Vänligen besök visitsmaland.se
Tourist? Please proceed to visit visitsmaland.se