Prissättningsmodeller

Klart du ska ta betalt! Men hur ska du tänka? Här presenterar vi olika prissättningsmodeller som är bra att ha koll på. 

Att sätta pris är något av det svåraste som finns. Ibland måste man också blanda olika modeller inom prissättning beroende på vilken produkt/tjänst det gäller. Men våga testa de olika sätten och räkna gärna ut dina priser enligt olika modeller först, sen väljer du priset.  

 

De fyra vanligaste modellerna inom prissättning: 

1. Kostnadsbaserad prissättning
Den här modellen är en väldigt bra början om du är ny, eller ska börja sälja en ny produkt/tjänst. Utgå från kostnaden att ta fram produkten eller tillhandahålla tjänsten (material, mantimmar, etc.). Då får du fram tillverkningskostnaden -under det priset är det ingen idé att sälja din tjänst/vara.
Den här modellen är grunden till allt för du ska ju inte gå med förlust på någon produkt/tjänst. Sen är det ju så att en del av det du säljer kanske inte går mycket med vinst, men är en orsak till att kunden handlar andra saker, med högre vinstmarginal. Här måste du också ta höjd för eventuella prissänkningar, erbjudanden m m. Dvs även om du kör en ”10%-rabatt-helg” så ska du gå med vinst.  

 

2. Marknadsbaserad prissättning
Lägg priset i linje med konkurrenterna. 
Obs: Det är ett vanligt misstag att gå på denna modell samt kanske till och med lägga sig något under för att vara mer attraktiv. Tänk på att du alltid måste utgå från modell 1 för att vara lönsam. Försök också att sticka ut från dina konkurrenter och göra någonting som de inte gör för att motivera att ta mer betalt än dem. 

 

3. Kundbaserad prissättning
Utgår från vad kunden är villig att betala. Hur vet man?  Jo – fråga och gör marknadsundersökning när du ska ta fram en ny produkt! 

 

4. Dynamisk prissättning
Din produkt är dyrare när det är högre efterfrågan och lite billigare när det är lägre efterfrågan och du behöver fylla bokningarna. (glöm inte heller här modell 1 för att vara lönsam trots prissänkning) 

 

Våra tips! 

  • Johan Delfalk på Adventura har mångårig erfarenhet av försäljning inom turism, har delat med sig av sitt sätt att beräkna och tänka kring prissättning som du kan ta del av nedan.
  • Ekonomi är komplext och behöver vara anpassat efter din produkt och verksamhet.
    För företagsspecifika rådgivning, kontakta Almi Kronoberg.
Presentation i ekonomi & prissättning, Adventura våren 2023
Almi Kronoberg
Almi Kronoberg

Finns det något material du inte kan ta del av? Hör av dig till oss via mail så hjälper vi dig.