Den svenska målgruppen

Ta del av insikter om den svenska målgruppen från Visit Sweden, Kairos future och länets gästnattstatistik.

I och med pandemin så ökade intresset för svenskarna att semestra i Sverige och man fick upp ögonen för vad som finns att göra närmare hemmaplan. Detta är ett intresse som fortfarande håller i sig. Här har vi sammanfattat några insikter från Visit Sweden, Kairos future samt länets gästnattsstatistik.   

Visit Swedens senaste målgruppsundersökning visar att:  

  • 6 av 10 svenskar anger att de är intresserade av att resa i Sverige. 
  • De främsta associationerna med att resa i Sverige är att det är lätt och att det är bra för camping och stugsemester. 
  • Sverige uppfattas av svenskarna som lätt men dyrt att semestra i. 
  • Svenskar tycker om att semestra med barn i det egna landet. 

 

Svenska privatresenärer i Kronobergs län 

Under Sommarmånaderna 2022 (juni, juli, augusti) hade vi i Kronobergs län ca 225 tusen övernattningar från svenska besökare. Det avgör ca 40% av de totala antalet gästnätter från alla marknaden. 

Vi väljer att titta på sommarmånaderna för att inte få med det stora antalet företagsresande som utgör den svenska målgruppen. 

 

Gästnattsstatiken för sommaren 2023 uppdateras senare under hösten.

  

Vad attraherar den svenska målgruppen?  

 Svenskars 10-i-topp-lista över aktiviteter på en sverigesemester:  

  1. Uppleva städer (56%).  
  2. Besöka familj/vänner i Sverige (54%).  
  3. Utomhusupplevelser/naturaktiviteter (vår, sommar, höst) (50%).  
  4. Kulinariska upplevelser (46%).  
  5. Rundresa i Sverige (45%).  
  6. Besöka nöjesparker, familjeattraktioner eller djurparker (41%).  
  7. Uppleva landsbygden (39%).  
  8. Vandring (39%).  
  9. Spa/hälso-, och retreat upplevelser (39%).  
  10. Kulturupplevelser (38%).  

Vad får svenskarna att stanna längre?

Varierande aktiviteter som sträcker sig under ett antal dagar, gärna kombinerat med olika boenden och flera platser. Det finns mindre intresse för att vara kvar på samma plats för länge. Det är viktigt att utbudet paketeras på ett lockande sätt!   


Locka med det unika & genuina

Kronoberg associeras med fin natur och skog, men när det handlar om att locka den svenska målgruppen så behövs vanligtvis något mer. För att sticka ut behöver man visa unika upplevelser där man får uppleva något som inte alla andra gjort. Dela personliga berättelser och lyft fram småskalighet.  

 

Svenskar och miljön: 

Svenska resenärer föredrar produkter och tjänster från företag som tar ansvar för vår planet. 43% undersöker hur bra en produkt eller tjänst är för miljön innan de köper den och 38% svarar att de kan tänka dig att betala mer för produkter och tjänster som är bra för miljön. De resenärer som svarar att de tar, eller kommer ta miljön i åtanke är de väljer semesterresemål gör det genom följande val:  

94 % att undvika överfulla platser.

93% att göra förre resor men stannar istället längre.

92% lokalproducerad och ekologisk mat

92% gärna ett boende som antingen har
ett genomgående miljötänk eller som är miljöcertifierade.

92% att stötta lokala initiativ (aktiviteter, restauranger, boende, affärer) som ägs och
drivs av människorna som bor på orten

90% att resan utanför destinationens högsäsong

88% att ta tåget före flyget om möjligt.

87% att betala mer för semestern för miljöns skull.

78% väljer att ta kollektivtrafik

 

Källor: Visit Sweden, Kairos Future, Bisnode

Visit Swedens hela målgruppsrapport (maj 2023)
Visit Swedens hela målgruppsrapport (maj 2023)
Förläng säsongen med svenska resenärer i den nya medelåldern (Visit Sweden)
Förläng säsongen med svenska resenärer i den nya medelåldern (Visit Sweden)
Locka svenskar med utländsk bakgrund (Visit Sweden)
Locka svenskar med utländsk bakgrund (Visit Sweden)

Finns det något material du inte kan ta del av? Hör av dig till oss via mail så hjälper vi dig.