Corona-effekterna på reseledet
Skrivet 7 december 2020
Sedan pandemin bröt ut i våras har det varit särskilt viktigt för oss på Destination Småland att lyssna in och följa utvecklingen bland de företag och arrangörer som har pågående samarbeten. Genom våra lokala kontakter och samarbetspartners i bla Tyskland och Nederländerna har vi nogrannt följt hur arrangörerna ställer om, hur det påverkar deras utbud och efterfrågan samt hur framtiden ser ut för våra prioriterade arrangörer.
Under stora delar av 2020 har Tysklands reseindustri fått stanna av helt. Lockdowns och strikta restriktioner har inneburit att det i perioder stängts ner runt 11 000 resebyråer, 4 000 bussbolag (varav 1500 med utlandsresor), 223 000 företag inom Dehoga (Hotell- och restaurang), varav 32 000 hotell och 72 000 restauranger. Samtliga helt igenbommade och utan verksamhet eller inkomst.
Gällande de ca 2500 researrangörerna som finns i Tyskland har man under 2020 arbetat i olika utsträckning. Hur och i vilken utsträckning har avgjorts av vad för typ av verksamhet det rör sig om och vilket utbud man arbetar med. Tidigt spådde man att de s.k. Norden-specialisterna skulle klara sig bättre än många andra. Detta till stor del för att intilliggande destinationer kommer vara mer attraktiva när restriktioner lättar och resandet tar fart igen. Sverige i synnerhet anses både nära, tryggt och miljömässigt hållbart. Något vi under senare halvan av 2020 kunde se tydliga tecken på. Under hösten deltog vi på Swedish Workshop vilket tydligt bekräftade just detta. Läs mer i vår nyhetsartikel från November 2020, här.
För oss som samarbetar med reseledet är det positiva vi tar med oss från det här, att researrangören blir allt viktigare för både sina befintliga kunder och nya målgrupper. Vi har tidigare berättat om varför researrangörer är så populära hos turister; det är tryggt, snabbt och enkelt. (Läs mer om det här) I sviterna av covid-19 är vi övertygade om att den förstnämnda punkten kommer att spela en ännu mer central roll. Det är tryggt just eftersom paketresans* köpare alltid har rätt till pengarna tillbaka, något som även kommunicerats från konsumentskyddande organisationer.
I tillägg till detta ser förstås nu många researrangörer över sina avbeställningsskydd samt ombokningsmöjligheter för att erbjuda fördelaktiga avtal och på så vis uppmuntra resenärer att våga boka nya resor. På flera håll har man även sett att hos några av de stora turoperatörerna att bokningar kommit in för sommaren 2021, många betydligt tidigare än vad man brukar se.
Destination Småland fortsätter följa utvecklingen noggrant och håller en nära dialog med arrangörerna. Även om återhämtandet av resandet ser osäkert ut framöver är det fortfarande viktigt att vi är en attraktiv samarbetspartner när arrangörerna arbetar på nya produkter. Har du frågor så kontakta gärna Thereze.
*En paketresa:
- består av minst två olika typer av resetjänster, till exempel transport, boende, hyra av bil eller motorcykel eller en turisttjänst. En turisttjänst kan vara ett teaterbesök, ett idrottsevenemang eller liknande.
- pågår i minst 24 timmar eller innehåller en övernattning.
Vill du läsa mer om paketreselagen, konsumentverkets ”Hallå Konsument” informerar.